Lenkai stoja į nuožmią kovą – grumsis su „Volkswagen“

Žinia, kad automobilių duomenis klastojęs koncernas „Volkswagen“ išmokės 15 mlrd. dolerių kompensacijas JAV vartotojams, tačiau nenori atlyginti europiečiams, rimtai supykdė lenkus.

Vokietijos Bavarijos žemė planuoja paduoti automobilių gamybos milžinę „Volkswagen“ į teismą. Automobilių taršos rodiklių klastojimo skandalas smogė regiono pensijų fondams – jie patyrė didžiulių nuostolių.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Vokietijos Bavarijos žemė planuoja paduoti automobilių gamybos milžinę „Volkswagen“ į teismą. Automobilių taršos rodiklių klastojimo skandalas smogė regiono pensijų fondams – jie patyrė didžiulių nuostolių.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Apgauti pasijuto ir 1100 „Volkswagen“ koncerno pagamintų dyzelinių automobilių „Seat“, „Audi“, „Volkswagen“ bei „Škoda“ savininkai lenkai.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Apgauti pasijuto ir 1100 „Volkswagen“ koncerno pagamintų dyzelinių automobilių „Seat“, „Audi“, „Volkswagen“ bei „Škoda“ savininkai lenkai.<br>„Reuters“/“Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Eldoradas Butrimas („Lietuvos rytas“)

Aug 6, 2016, 2:58 PM, atnaujinta May 16, 2017, 4:51 PM

Praėjusiais metais JAV pareigūnai aptiko, kad kai kuriuose „Volkswagen“ automobiliuose buvo įdiegta programinė įranga, iškreipdavusi per teršalų emisijos testus gaunamus duomenis.

Apgauti pasijuto ir 1100 „Volkswagen“ koncerno dyzelinių automobilių „Seat“, „Audi“, „Volkswagen“ bei „Škoda“ savininkai lenkai, įsigiję mašinas, kurių duomenys buvo dirbtinai pagerinti.

Lenkai automobilių savininkai nusprendė suvienyti pajėgas ir bendru ieškiniu reikalauti kompensacijų – jie ketina siekti, kad kiekvienam būtų atlyginta po 30 tūkst. zlotų (6938 eurai).

Skaičiuojama, kad Lenkijoje tokių automobilių įsigijo apie 150 tūkst. žmonių. Spėjama, kad dauguma savininkų nepanoro papildomų išlaidų.

Siekiantieji atlygio turi sumokėti po 2–3 tūkst. zlotų (462–693 eurai) bylinėjimosi išlaidų, o pergalė nėra garantuota.

Nukentėjusius vairuotojus ginti apsiėmusiai teisininkų kontorai „Swiec i Wspolnicy“ pergalės atveju atiteks 20 procentų laimėtos sumos. Teisininkas Konradas Kacprzakas pareiškė, kad jų ieškinys yra pagrįstas, mat žmonės įsigijo ne tai, kas buvo nurodoma reklamoje.

Siekiant mašinas perdaryti, kad jos atitiktų aprašytus parametrus, vartotojai patirs papildomų išlaidų – jas ir bus siekiama prisiteisti.

„Volkswagen“ koncerno atstovas Tomaszas Tonderis Lenkijos dienraščiui „Gazeta Wyborcza“ pareiškė, kad koncernas neplanuoja mokėti kompensacijų ES šalių vairuotojams, įsigijusiems mašinas su dyzeliniais varikliais EA189.

Tokios mašinos esą yra saugios, jas galima be trukdžių pardavinėti ir registruoti visoje ES. Automobiliams su kitais varikliais bus nemokamai perprogramuojama kompiuterinė įranga, o kai kuriems – nemokamai pakeičiamos kai kurios detalės.

Varšuvos universiteto teisės profesorė Teresa Gardocka mano, kad bendrą ieškinį surašę lenkai vargiai laimės prieš koncerną „Volkswagen“. Kaip paaiškėjo, ES esą neturi tokių griežtų reikalavimų automobilių parametrams kaip JAV.

Ieškinį pateikusi teisininkų kontora vis dėlto tikisi, kad juos parems Konkurencijos bei vartotojų apsaugos inspekcija, tad apgautiems lenkams pavyks iš koncerno prisiteisti išmokas.

Šis ieškinys greičiausiai bus didžiausias grupinis ieškinys Lenkijos teismų istorijoje. Spėjama, kad pergalės atveju su panašiais ieškiniais kreiptųsi ir kur kas daugiau Lenkijos ar visos ES piliečių.

Didžiausias grupinis ieškinys lig šiol Lenkijoje pateiktas gyvybės draudimo bendrovei „Europa“. 716 žmonių panoro bendrai prisiteisti 28 mln. zlotų (6,48 mln. eurų), kuriuos draudimo kompanija neva apgaulingai išviliojo ne gyvybei drausti, o nuostolingoms investicijoms.

21,3 mln. zlotų (4,93 mln. eurų) panoro prisiteisti ir 167 lenkai, investavę į įmonės „Amber Gold“ sukurtą finansinę piramidę. Abi bylos nagrinėjamos teismuose.

Į teismą kreipsis ir bavarai

Vokietijos Bavarijos žemė planuoja paduoti automobilių gamybos milžinę „Volkswagen“ į teismą. Automobilių taršos rodiklių klastojimo skandalas smogė regiono pensijų fondams – jie patyrė didžiulių nuostolių.

Bavarijos žemės finansų ministerija pranešė reikalausianti „ne didesnės kaip 700 tūkst. eurų“ žalos atlyginimo.

Skandalas dėl dyzelinių „Volkswagen“ grupės gaminamų automobilių kilo pernai rugsėjį, kai buvo išsiaiškinta, kad 11 mln. įmonės automobilių buvo įdiegta speciali programinė įranga, leidusi klastoti išmetamųjų dujų duomenis.

Kilus skandalui įmonės akcijų kursas praėjusį rudenį krito 40 proc., o jos rinkos kapitalizacija vos per dvi dienas sumažėjo maždaug 25 mlrd. eurų.

Dėl to nukentėjo ir Bavarijos valstybės tarnautojų pensijų fondai, tuo metu turėję maždaug 58 tūkst. „Volkswagen“ akcijų.

„Volkswagen“ pažeidė savo pranešimo įpareigojimus, todėl ji Bavarijos pensijų fondams turi kompensuoti akcijų kainos skirtumą. Norime, kad „Volkswagen“ grąžintų tuos pinigus“, – vokiečių naujienų agentūrai DPA pareiškė Bavarijos finansų ministras Markus Söderis.

Dėl šio skandalo „Volkswagen“ jau gresia gausybė ieškinių ir reguliavimo institucijų baudų.

Nors įmonė šiam tikslui jau suformavo 18,4 mlrd. eurų atidėjinius, kiek iš viso jai atsieis ši krizė, tebėra neaišku. (AFP, BNS, LR)

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.