Bendri informaciniai ištekliai – efektyviam viešajam sektoriui

Daugelis giriame Lietuvoje esantį interneto greitį, kiekvienas turime po mobilųjį, greičiausiai išmanųjį, telefoną, o socialiniuose tinkluose kuriamos ne tik žmonių, bet net gyvūnų bendruomenės.

Lietuvos viešajame sektoriuje yra apie šimtą labai mažų duomenų centrų.<br>T.Bauros nuotr.
Lietuvos viešajame sektoriuje yra apie šimtą labai mažų duomenų centrų.<br>T.Bauros nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Sep 10, 2016, 9:10 AM, atnaujinta May 13, 2017, 1:43 PM

Tačiau kad Lietuvos gyventojai ir verslas galėtų visas paslaugas gauti tik vienu telefono ar kompiuterio mygtuko spustelėjimu, trūksta didesnio valstybės informacinių išteklių sujungimo.

Iki šiol kiekviena valstybinė institucija savo informaciniais ištekliais ir infrastruktūra rūpindavosi atskirai pati, dėl to susidarė didžiulis IT mechanizmas. Šiuo metu Lietuvos viešajame sektoriuje yra kone šimtas duomenų centrų, kurių dauguma labai maži. Tai dažnai yra neekonomiška, funkcijos dubliuojamos, sulėtėja tarpinstitucinis bendradarbiavimas ir keitimasis duomenimis.

Dėl šių priežasčių ekspertai siūlo sujungti šiuo metu valstybiniame sektoriuje naudojamus duomenų centrus.

Žengia pirmuosius žingsnius

Šiuo metu teisingumo ministro valdymo srityje veikia net 15 registrų ir 11 valstybės informacinių sistemų, kurių priežiūra ir plėtra brangiai kainuoja. Vienas racionaliausių sprendimų yra valstybės informacinių išteklių infrastruktūros ir veiklos optimizavimas ir jungimas, kuris leis efektyviau ir saugiau valdyti registrus ir valstybės informacines sistemas, taupiau naudoti informacinėms technologijoms skiriamas lėšas ir atsisakyti nereikalingų investicijų.

„Pernai buvo priimtas Vyriausybės nutarimas dėl valstybės informacinių išteklių jungimo, valdymo ir optimizavimo. Jo pagrindu Teisingumo ministerija pirmoji ėmėsi iniciatyvos realiai sujungti savo srities informacinius išteklius. Taip Teisingumo ministerija sprendžia iš karto kelias problemas: efektyvaus išteklių valdymo ir informacijos mainų bei kibernetinio saugumo užtikrinimo – tam mūsų valstybėje pastaruoju metu skiriama ypač daug dėmesio“, – sako teisingumo ministras Juozas Bernatonis.

Modernios paslaugos

Teisingumo ministerijos valdomų sričių informaciniai ištekliai ir darbuotojams reikalingi duomenys būtų pasiekiami Registrų centro duomenų debesyje, taip atsisakant investicijų į techninę įrangą ir kuriant virtualią darbo aplinką.

Ilgainiui planuojama atsisakyti įprastų kompiuterių, paliekant darbuotojui tik specialų monitorių, klaviatūrą ir pelę. Toks darbo vietos virtualizavimas paspartintų darbuotojų mobilumą, prie jos būtų galima jungtis fiziškai nebūnant darbe – savo nešiojamajame kompiuteryje, planšetiniame kompiuteryje ar mobiliajame telefone, todėl paslaugos galėtų būti suteikiamos operatyviau.

Visi teisingumo ministro valdymo srityje esančių registrų ir valstybės informacinių sistemų duomenys bus patikimai saugomi valstybės įmonės Registrų centro įsteigtame Informacinės saugos operacijų centre, interneto prieiga bus teikiama iš vienos vietos ir taip užtikrinama itin aukšto lygio apsauga nuo įvairių kibernetinių grėsmių ir atakų.

Tikimasi, kad tai bus naudinga visiems: tiek mokesčių mokėtojams ir elektroninių paslaugų gavėjams, tiek viešajam sektoriui, nes jų specialistai gali naudotis aukšto lygio, patikimomis IT paslaugomis. Mokesčių mokėtojai efektyviausiai šio jungimo pasekmes pajus sutaupydami lėšų už informacinių technologijų valdymą, naudojimą, palaikymą ir priežiūrą. Kita ne mažiau svarbi priežastis – planuojama svariai išaugusi elektroninių paslaugų kokybė.

Mažiau dubliavimo

Vienas didesnių priekaištų, kurių sulaukia valstybės įstaigos ir institucijos, – decentralizuoto funkcionalumo dubliavimas. Efektyviai valdoma sujungta IT infrastruktūra užtikrins, kad nebeliktų dubliuojamų funkcijų, kurios mokesčių mokėtojams kainuoja didelius pinigus.

Pavyzdžiui, serveriais paskirose institucijose gali būti ir nevisiškai pasinaudojama, tačiau kainuoja jų išlaikymas, elektra, informacinė sauga, priežiūra. Visų tokių pavienių institucijų informacinius išteklius perkėlus į vieną vietą būtų iki galo panaudojami serverių pajėgumai, sutaupyta energijos, optimizuota informacinė sauga, reikėtų mažiau priežiūrą atliekančių IT specialistų, kuriuos viešajam sektoriui išlaikyti konkurencingoje darbo rinkoje gali būti sudėtinga, sumažėja dėl nekompetencijos ar patirties stokos kylančių klaidų tikimybė.

Daugiau informacijos www.registrucentras.lt

Parengta bendradarbiaujant su VĮ Registrų centru

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.