Aludariai: „Naujoji valdžia ruošiasi suduoti smūgį alaus pramonei“

Lietuvoje aludariams šįmet koją pakišo šalta ir lietinga vasara. Tačiau jų pajamos ir valstybei atitenkantys mokesčiai vis tiek išaugo, o šalyje išvirtas alus pasiekė net egzotiškas Afrikos valstybes. Juk ten šilčiau.

Lietuvoje alaus šįmet išgerta mažiau nei pernai, užtat eksportas auga.<br>M.Patašiaus nuotr.
Lietuvoje alaus šįmet išgerta mažiau nei pernai, užtat eksportas auga.<br>M.Patašiaus nuotr.
R.Viršilo nuomone, laipsniškai, o ne staigiai didinti mokesčius yra protingiausia.<br>D.Umbraso nuotr.
R.Viršilo nuomone, laipsniškai, o ne staigiai didinti mokesčius yra protingiausia.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Nov 8, 2016, 9:15 AM, atnaujinta Apr 18, 2017, 2:08 PM

Alaus rinka išgyveno sudėtingiausią vasarą per pastąrąjį dešimtmetį ir pirmų 9 šių metų mėnesių rezultatai rodo 5,1 proc. rinkos susitraukimą.

Didžiausią įtaką rinkos smukimui darė išskirtinai šalta vasara, depozito sistema ir didėję akcizo mokesčiai. Nepaisant sudėtingos vasaros, rinkoje pirmaujančios bendrovės „Švyturys-Utenos alus“ pardavimų pajamos ūgtelėjo, bendrovė sumokėjo ir daugiau akcizo mokesčio nei pernai tuo pačiu laikotarpiu – tam įtakos neturėjo sumažėjęs alaus pardavimas.

Sudėtingiausias laikotarpis šalies aludariams buvo vasaros mėnesiai, kai alaus parduota 7,2 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. „Švyturio-Utenos alaus“ (ŠUA) analitikai prognozuoja, kad per metus alaus rinkos nuosmukis, palyginti su praėjusiais metais, sudarys 5,4 proc.

„Panašu, kad metams baigiantis, fiksuosime faktą, jog alaus pardavimai šiemet buvo mažiausi per pastarąjį dešimtmetį. Tokiems rezultatams didelę įtaką padarė neįprastai vėsi ir darganota vasara, padidėjęs akcizo mokestis, įtakos turėjo ir depozito sistema, dėl kurios įmonėms brango pakuočių tvarkymas, taigi kilo ir galutinio produkto kaina“, – teigė Rolandas Viršilas, „Švyturio-Utenos alaus“ generalinis direktorius.

Akcizas auga, mokesčiai byra

Nuoseklus ir iš anksto žinomas akcizo mokesčio didinimas alui lėmė didesnį šio mokesčio surinkimą, nepaisant smukusių alaus pardavimų. Akcizo alui Lietuvoje per 9 mėnesius priskaičiuota 3,2 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu.

Tačiau dalis rinkų, pvz., sidro, jau pajuto pernelyg padidinto akcizo mokesčio naštą. Per 9 š. m. mėnesius akcizo iš sidro (kuris 2013-2017 m. kyla 99 proc.) surinkta 0,4 proc. mažiau nei pernai sausio-rugsėjo mėnesiais. Akcizo iš kitų gėrimų kategorijų sutinkimas smuko dar labiau – iki penktadalio. Tai lėmė, kad bendras akcizo iš alkoholinių gėrimų padidėjimas šiemet kuklus – vos 1 proc.

Pasak R.Viršilo, naujos valdžios planuojamas „mokesčių perversmas“ alkoholinių gėrimų rinkai – dar vienas smūgis alaus pramonei, turėsiantis pasekmių ir kitiems sektoriams.

Reikėtų kruopščiai įvertinti ir ekonomines planuojamų žingsnių pasekmes, kad jos nesukeltų domino efekto susijusiose pramonės šakose.

Reklamos draudimai paveiktų tik Lietuvos aludarius, mažintų Lietuvos pramonės konkurencingumą ir investicijas. O specializuotų parduotuvių įsteigimas suduotų smūgį mažoms kaimo parduotuvėms – dalis jų turėtų užsidaryti, brangtų kitų prekių kainos, pardavimo vietų netektų dešimtys smulkiųjų regioninių gamintojų.

„Alus net pavyzdžiu pateikiamose Skandinavijos valstybėse, nustačius tam tikrą stiprumo ribą, parduodamas visose maisto parduotuvėse. Kitaip tai būtų pernelyg sudėtinga ir brangu.

O dirbtinai sukelti mokesčiai paskatintų didžiulę pasienio prekybą ir kontrabandą iš kaimyninių šalių. Su tuo jau susiduria Estija, kai Latvijoje prie jos sienos yra statomi didžiuliai prekybos centrai tik alkoholio pirkėjams iš Estijos ir Suomijos“, – teigė R.Viršilas.

Didino rinkos dalį

Nepaisant sunkių rinkos sąlygų, šiemet ŠUA užtikrintai pirmavo ir nuosekliai augino rinkos dalis tiek didžiausiame įprasto šviesaus (lager) alaus tipo segmente, tiek augančiuose nišiniuose segmentuose.

„Švyturys“ 2016 m. išlieka lyderiu tarp alaus prekės ženklų, o prekės ženklas „Utenos“ šiemet išgyvena tikrą renesansą – susigrąžino antrąją poziciją „mainstreem“ segmente, pardavimai augo net prastą vasarą. Tai lėmė stiprūs rinkodaros veiksmai ir nauji produktai.

„Švyturys“ toliau sėkmingai vystė nealkoholinio alaus segmentą. Šiuo metu „Švyturio“ prekės ženklas nealkoholinio alaus segmente užima 51,5 proc. rinkos.

Tarptautinių alaus prekių ženklų pardavimai pernai pirmą kartą bendrovės istorijoje perkopę 10 mln. litrų ribą, šiemet toliau auga dviženkliu tempu. „Carlsberg“ ir kitų importinių alaus ženklų per š. m. III ketvirčius parduota 8,2 mln. litrų, arba 15 proc. daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai.

ŠUA pardavimo pajamos Lietuvoje per 9 mėnesius kilo 2,9 proc., lyginant su pernai, nors pardavimų kiekiai per tą patį laikotarpį susitraukė 6,9 proc. Labiausiai tai lėmė prastas vasaros sezonas.

„Švyturio“ ir „Utenos“ prekių ženklų pardavimai nepasidavė rinkos traukimosi tendencijai: jų pardavimai didėjo 1,3 proc., įmonės gaiviųjų gėrimų pardavimai augo 17,6 proc., o energetinių gėrimų pardavimai kilo 45,8 proc.

Augo ir eksporto apimtys. Per 9 mėn. eksportuota 9,18 mln. litrų „Švyturio-Utenos alaus“ produkcijos, t.y. 3,8 proc. daugiau nei pernai. Prie eksporto augimo prisidėjo ir naujų rinkų atvėrimas Afrikoje, pavyzdžiui, tokiose egzotiškose šalyse kaip Gana (į kurią pardavimai augo tris kartus) ir Nigerija. Šiuo metu deramasi su ne mažiau egzotiška šalimi – Tanzanija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.