Siūlo pasižvalgyti po Kauną, kai prekyba čia tiesiog klestėjo

Po Nepriklausomybės paskelbimo Kaunui tapus laikinąja sostine, joje žaibiškai pradėjo augti pramonė. Įsigyti galima buvo visko: nuo skrybėlių iki automobilių. Visa tai galima išvysti istorinėje parodoje.

Ketvirtajame dešimtmetyje Kaune ypač madingos buvo šviesios garbanos.
Ketvirtajame dešimtmetyje Kaune ypač madingos buvo šviesios garbanos.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Feb 12, 2018, 4:12 PM

„Praėjusį šimtmetį bene geriausiai galime pajusti vartydami senas fotografijas, kuriose ryškiausiai atsiskleidžia per daugelį dešimtmečių įvykę pokyčiai.

Rengdami šią parodą, kuriai nuotraukas atrinkome Lietuvos centriniame valstybės archyve, norime parodyti, kaip po Nepriklausomybės paskelbimo sparčiai augo prekyba Kaune“, – kalbėjo prekybos ir laisvalaikio centrą „Mega“, kuriame atidaryta archyvinių nuotraukų paroda, valdančios bendrovės „Baltic RED“ rinkodaros vadovė Rasa Vyšniauskienė.

Dėmesį skyrė ir Prezidentas

Istorikė Erika Meškauskienė pasakojo, kad prekybai po Nepriklausomybės paskelbimo buvo skiriama ypač daug dėmesio.

„Per du nepriklausomybės dešimtmečius Kaune buvo surengtos devynios Lietuvos žemės ūkio ir pramonės parodos, įspūdingiausia jų vyko 1930-aisiais, minint Vytauto Didžiojo metus. Buvo pastatytas mūrinis paviljonas, kurį aplankė per 100 tūkst. lankytojų.

Per parodų atidarymus dalyvaudavo Lietuvos Respublikos prezidentas Antanas Smetona, jo sutuoktinė ir nemažas būrys Vyriausybės narių.

Čia buvo galima įsigyti viską, kuo didžiavosi prekybininkai ne tik iš Lietuvos, bet ir stambiausių užsienio gamybos įmonių“, – sakė E.Meškauskienė.

Parodoje kiekvienas prekybininkas turėjo savo paviljoną – jau tuomet reklama buvo galinga priemonė, kuri viliodavo pirkėjus.

Vieni prekybininkai tiesiog išpuošdavo savo kuklų paviljoną, tačiau kiti itin rimtai statė kone parduotuvę. Pavyzdžiui, saldainių fabrikas „Rūta“ parodai statydavo parduotuvę su bokšteliu.

Parodose buvo galima įsigyti įvairiausių prekių: nuo batų raištelių iki automobilio ar arklio.

Tarnaitė ar šeimininkė?

Istorikė pasakojo, kad, kaip ir būdinga tarpukario Europos sostinėms, pagrindinė prekybos arterija – Laisvės alėja – pasižymėjo didele įvairių komercinių įstaigų gausa ir įvairove. Su tekstilės pramone vienaip ar kitaip buvo susijusios net 84 čia veikusios įmonės.

Kauno centrinėje dalyje veikė daug siuvyklų, nes kauniečiai ypač sekė madą ir siūdinosi drabužius pas madingiausius miesto siuvėjus (dabar mes juos greičiausiai vadintume dizaineriais). Laikraščiai turėjo madai skirtas rubrikas, kur buvo aptariama, kas madinga tą sezoną, kaip derinti aprangą ir pan. Straipsniai dažnai prasidėdavo fraze „Paryžiuje šį sezoną madinga...“

Čia veikė įvairaus pobūdžio „manufaktūros“, vadinamosios tekstilės gaminių parduotuvės, tarp jų ir šios pramonės gamybos įmonė – Oskaro Trėjaus fabrikas.

Laisvės alėjoje buvo daug skrybėlių parduotuvių ir siuvyklų – apie dvidešimt. Čia veikė kelios baltinių siuvyklos ir rankdarbių krautuvės, mezginių, trikotažo parduotuvės ir dvi korsetų (tuo metu jie buvo vadinami gorsetais) dirbtuvės.

Tuometiniame 63-iame Laisvės alėjos pastate buvo įsikūrusi Morducho Vokerio kaklaraiščių dirbtuvė, Laisvės al. 24-ame name veikė kaspinų ir raištelių gamybos įmonė „Venus“.

Tuometinėje Prezidento gatvėje (dabar Vilniaus g.) tarpukariu buvo susiformavusi savotiška skrybėlių alėja. Nedidelėje dabartinės Vilniaus gatvės atkarpoje veikė apie dvidešimt kepurių ir skrybėlių parduotuvių. Čia buvo įsikūrusios ir septynios moteriškų skrybėlių dirbtuvės. E.Meškauskienė sakė, kad skrybėlaitė moterims buvo kone privaloma aprangos detalė, be kurios net ir gatvėje pasirodyti buvo tarsi nepadoru. Skrybėles nešiojo ir vyrai.

„Tarpukario moterys Kaune buvo itin puošnios ir išlepintos. Pagal užsienio žurnalų madas pasisiuvusios sukneles, ypač vakarines, vilkėjo vos kartą ar kelis, vėliau jas tiesiog atiduodavo tarnaitėms. Todėl atskirti šeimininkę nuo jos suknelę apsivilkusios tarnaitės kartais būdavo sunku“, – pasakojo istorikė.

Anot E.Meškauskienės, ketvirtajame dešimtmetyje ypač madingos buvo šviesios garbanos, todėl labai buvo populiarūs vadinamieji ilgalaikiai sušukavimai, kuriuos darė kirpyklose specialiais aparatais. Populiarėjo kirpyklos atskirai vyrams ir moterims, grožio salonai, kosmetikos kursai.

Prekybos centrų užuomazgos

Tarpukario Kaune augo dideli pastatai, kurių pirmuosiuose aukštuose kurdavosi parduotuvės, kavinės ir modernūs kino teatrai. Pavyzdžiui, viename moderniausių tarpukario Kauno „dangoraižių“, „Pieno centro“ pastate, veikė šios įmonės firminė parduotuvė ir valgykla, šalia per du aukštus buvo įsikūrusi moderni P.Muralio kirpykla.

Dideli šio pastato langai buvo naudojami kaip vitrinos. Kauniečiai pramogauti eidavo ir į „Žydų pasažą“. Nors pagrindinė statinio paskirtis – bankas, čia buvo sukurtas daugiafunkcis miesto visuomeninis centras: abipus siauro pasažo buvo išsidėsčiusios krautuvėlių eilės, įsikūrusi kavinė, o antrajame aukšte įrengtas atviras vasaros kino teatras.

Istorikė pasakojo, kad dėl gausybės parduotuvėlių, kavinių, restoranų, kuriuose grojo gyva muzika, Kauną vadindavo Mažuoju Paryžiumi.

„Kauno centre tarpukariu įsikūrė per trisdešimt įvairiausių kavinių ir užeigų, kuriose miesto aukštuomenė, menininkai ir miestiečiai šėldavo iki ryto. Taip pat itin populiarūs buvo kino teatrai – 1939 metų Kaune veikė 16 stacionarių kino teatrų ir keliolika salių bei vasaros kino teatrų. Vienas populiariausių ir moderniausių – „Metropolitain“, – pasakojo istorikė.

Alkoholiui – apribojimai

Alkoholio gamybos ir prekybos politika turėjo garantuoti dideles ir greitas biudžeto pajamas. 1923 metais Lietuvoje buvo įvestas valstybinis degtinės monopolis – jis galiojo iki sovietinės okupacijos 1940-aisiais.

Alkoholio prekybą griežtai reguliavo ir centrinės valdžios leisti įstatymai bei taisyklės, ir savivaldybių tarybų nustatyta tvarka (vadinamosios reguliacijos).

Mažmeninė prekyba alkoholiu buvo leidžiama trijų kategorijų prekybos įmonėse: valstybinėse alkoholinių gėrimų parduotuvėse, alinėse ir traktieriuose. Lietuvos integralioje muziejų informacinėje sistemoje nurodoma, kad valstybinę degtinės parduotuvę žmonės dažniausiai vadino monopoliu, arba monopolka.

Parduotuvėse buvo pardavinėjama degtinė, spiritas ir denatūruotas spiritas. Jose ar prie jų nebuvo galima gerti. Čia nusipirktą butelį reikėjo išsinešti. Alkoholio nebuvo galima pardavinėti asmenims iki 18 metų arba išgėrusiems, taip pat skolon.

Antrajame bei trečiajame dešimtmečiuose labai skatinta antialkoholinė reklama – parduotuvėse ir traktieriuose reikalauta turėti tiek periodinių, tiek neperiodinių blaivybės draugijų leidinių, taip pat plakatų.

Parduotuvės languose ar kitose vietose buvo draudžiama eksponuoti butelius, iškabose drausti alkoholinių gėrimų piešiniai ir kitokia reklama. Langai turėjo būti su užuolaidėlėmis.

Archyvinių nuotraukų parodą iki vasario 28 dienos galima pamatyti prekybos ir laisvalaikio centre „Mega“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.