Ekspertų pamoka, kaip pirkti avalynę: yra batų, kurie sukelia net alergiją, ne tik nuostolių

Kokį pirkinį įsimetę į krepšį pas vartotojų teisių gynėjus lietuviai keliauja dažniausia? Batus. Apsiavęs kartą ar du neretas supranta įsigijęs prastos kokybės avalynę. Pagailsta ir pinigų, juk ne eurą ar du kainavo pirkinys. O vartotojų teisių gynėjai įspėja, kad batai gali kelti ir pavojų sveikatai.

 Kaip rodo Vartotojų teisių apsaugos tarnybos duomenys, beveik 40 proc. vartojimo prekių srityje išnagrinėjamų ginčų sudaro vartotojų ir verslininkų ginčai dėl avalynės kokybės.<br>123rf.com nuotr. 
 Kaip rodo Vartotojų teisių apsaugos tarnybos duomenys, beveik 40 proc. vartojimo prekių srityje išnagrinėjamų ginčų sudaro vartotojų ir verslininkų ginčai dėl avalynės kokybės.<br>123rf.com nuotr. 
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Mar 12, 2019, 7:01 AM

Kaip rodo Vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTA) duomenys, beveik 40 proc. vartojimo prekių srityje išnagrinėjamų ginčų sudaro vartotojų ir verslininkų ginčai dėl avalynės kokybės.

Per kelias dienas atplyšęs padas, drėkstančios ar nudažytos pėdos, trūkinėjanti batų oda – tokie vartotojų skundai. Nuskubėję į parduotuvę su pretenzijomis jie kartais nieko nepeša, guodžiasi, kad pardavėjai veja lauk, ir prašo pagalbos.

Liepė grąžinti 210 eurų

Kaip sakė VTAT atstovė Natalija Jarmulkovič, neretai pardavėjai nesutinka su vartotojų nurodomais avalynės trūkumais, teigia, kad jų atsirado dėl vartotojų kaltės, t. y. dėl mechaninių pažeidimų, taip pat pardavėjai atsisako priimti per 14 dienų grąžinamą avalynę, argumentuodami, kad avalynė buvo avėta.

Neseniai į VTAT kreipėsi moteris, mat pardavėjas iš jos nepriėmė batų ir negrąžino pinigų už įsigytus aulinukus, nors dar nebuvo praėjęs 14 dienų terminas. Vartotoja nutarė, kad jai tiesiog nepatinka modelis.

Ekspertai avėjimo požymių nenustatė, tačiau pardavėjas vis tiek atsisakė tenkinti vartotojos reikalavimą. VVTAT komisija nurodė pardavėjui paisyti vartotojos reikalavimo ir grąžinti už avalynę sumokėtus 210 eurų.

Netinkamai pašiaušta oda

Dažniausiai vartotojai į tarnybą kreipiasi tuomet, kai pardavėjai nesutinka su vartotojų reikalavimais ir nepateikia jiems išsamaus motyvuoto ir dokumentais pagrįsto atsakymo dėl avalynės galimai netinkamos kokybės.

Dažniausiai pasitaikantys avalynės trūkumai yra netinkamai priklijuoti batų padai ar prikaltos pakulnės, batviršio gamybai panaudota menkavertė ar netinkamai pašiaušta oda, odos dažai neatsparūs dilimui ir valymui, iširusios siūlės, kojas dažantis pamušalas, į avalynės vidų prasiskverbiantis vanduo, netinkamai pritvirtinti dirželiai, sagtelės ar kitos dekoratyvinės batviršių detalės.

Sukelia alergiją

Beje, kaip rodo Europos vartotojų patirtis, batai gali kelti ir grėsmę sveikatai – sukelti alergiją.

Vartotojų teisių sargai įspėja: natūrali oda yra išdirbama naudojant chemines medžiagas, todėl netinkamai apdorojus avalynėje gali likti sunkiųjų metalų, kurie gali būti pavojingi sveikatai.

Tokių atvejų šiemet įregistruota Europos Sąjungos pasikeitimo informacija apie nesaugius produktus sistemoje RAPEX.

Vokietijoje įsispiriamų šlepečių „ElleNor“ vidpadžiuose buvo aptiktas per didelis chromo (VI) kiekis – 12,4 mg/kg. Šešiavalentis chromas odą daro jautresnę ir gali sukelti alerginių reakcijų.

Per didelis šios medžiagos kiekis buvo nustatytas ir „Scalpers“ laisvalaikio bateliuose Ispanijoje – 23 mg/kg.

VVTAT pataria, kaip išsirinkti tinkamą avalynę

Prieš pirkdami naują avalynės porą tikrai galite įvertinti bent vieną galimą defektą – tai pado ir bato viršaus sujungimo vieta. Bato viršaus odos kraštai pagal gamybos technologiją turi būti šiek tiek pašiaušti, kad geriau susiklijuotų padas ir bato viršus. Jeigu ši, pašiauštoji dalis, yra ne suklijavimo vietoje, o matoma išorėje, avėdami tokią avalynę galite turėti bėdų, nes tai yra pagrindinė priežastis, dėl kurios atsiranda įplyšimų ar bato viršus atsiklijuoja nuo pado ir taip į bato vidų patenka drėgmė.

Jeigu matuodamiesi pastebėjote, kad oda nors truputį pažeista, tokios batų poros geriau nepirkti. Įdėmiai apžiūrėti ir įvertinti batus stenkitės dar tuomet, kai renkatės ir matuojatės, o ne tada, kai į vidų pradeda sunktis vanduo ar atsiklijuoja padas.

Labiau negu įprasta prakaituoti linkusių kojų savininkai, turėtų vengti avalynės, kurios vidinė pusė išklota dirbtinėmis medžiagomis. Ne į visas sintetines medžiagas žmogaus organizmas reaguoja vienodai, tačiau sužinoti, kokia dirbtinė medžiaga buvo panaudota ir vengti tik jos – gan sudėtinga, taigi geriau rinkitės iš natūralių medžiagų pagamintą avalynę. 

Gamintojas gali laisvai pasirinkti medžiagas, iš kurių gaminama avalynė, nes teisės aktai to nereglamentuoja, tačiau avalynė turėtų būti tinkamai paženklinta sutartiniais ženklais arba rašytinėmis nuorodomis, nurodant, kokios medžiagos buvo naudojamos. Ženklinant avalynę būtina nurodyti tris gamybai panaudotų medžiagų požymius – oda, kitos medžiagos (ne oda) ir tekstilė, o kokios dirbtinės cheminės medžiagos buvo panaudotos nurodyti neprivaloma, taigi kito būdo norint išvengti dėl panaudotų cheminių medžiagų patiriamų nepatogumų tiesiog nėra. 

Cheminės medžiagos avalynės gamyboje dažnai naudojamos siekiant atpiginti gaminius, bet pasirinkus pigesnę avalynę, pasirenkamas ir mažiau higieniškas variantas. Taigi peržiūrėkite avalynės ženklinimo simbolius ir įsitikinkite, kad su kūnu kontaktuojančios avalynės dalys būtų natūralios.

Nepamirškite, kad masinės gamybos avalynė gali neatitikti individualių kojos matmenų ir formos (pavyzdžiui pločio, linkio ar kulno dalies formos ir t.t.), todėl atskiriems vartotojams avėjimo metu avalynė gali būti nepatogi. Pėdų trynimas ir spaudimas nėra gamyklinis defektas. Pirkdamas avalynę vartotojas turėtų įsitikinti, kad avalynė yra patogi ir nesukels diskomforto avėjimo metu, labai svarbu apžiūrėti, pasimatuoti bei įvertinti tokias avalynės savybes kaip odos storis, pado kietumas, svoris, furnitūra ir pan. Tik atsakingai avalynę bei jos ženklinimą apžiūrėjęs pirkėjas gali tinkamai nuspręsti, ar įsigyti pasirinktą avalynę.

Jei nesate tikri dėl įsigytos avalynės – neskubėkite jos avėti! Primename, kad vadovaujantis Mažmeninės prekybos taisyklių nuostatomis, įsigijęs avalynę vartotojas turi teisę per keturiolika dienų nuo prekės perdavimo, jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino, pakeisti nusipirktą avalynę pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje analogiška kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo avalyne arba grąžinti prekę bei susigrąžinti sumokėtus pinigus. Nepamirškite, kad pirkėjo reikalavimas pakeisti arba grąžinti tinkamos kokybės prekes tenkinamas, jeigu prekės nebuvo naudojamos, nesugadintos, išsaugotos jų vartojamosios savybės bei nepraradusios prekinės išvaizdos, taigi jeigu kelias dienas avėjote avalynę, o vėliau nutarėte ją grąžinti, pardavėjas turi teisę jos nepriimti. Rekomenduojame avalynę dar kartą pasimatuoti namuose ir įvertinti, ar avalynė Jums patinka bei nekelia diskomforto.

Jei vis dėlto įsigijote nekokybišką avalynę

Visais atvejais vartotojas į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų turi teisę kreiptis per dvejų metų laikotarpį (pagal įstatymą), todėl, pastebėjus avalynės trūkumų, neskubėkite nusiminti. Vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, įsigijęs nekokybišką prekę vartotojas turi teisę savo nuožiūra pareikšti vieną iš šių reikalavimų:

nemokamai pašalinti prekės trūkumus;

nemokamai pakeisti prekę į tinkamos kokybės prekę;

sumažinti kainą;

nutraukti sutartį ir grąžinti sumokėtą kainą.

Atkreipiame dėmesį, kad jei prekės trūkumas mažareikšmis, reikalauti pinigų grąžinimo negalite. Taip pat nepamirškite saugoti avalynės pirkimo kvito, kadangi visi teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus prekės pirkimo dokumentą!

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.