Paaiškėjo, kuris britų karališkosios šeimos narys kelionėse išleidžia daugiausia

Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Meghan kelionėmis, rašo BBC svetainėje bbc.com George'as Bowdenas.

  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br> Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br>Scanpix nuotr.
  Kembridžo hercogo ir hercogienės, lipančių į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą, vaizdas šią vasarą smarkiai kontrastavo su princo Harry ir jo žmonos Megan kelionėmis.<br>Scanpix nuotr.
 Kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?<br> Scanpix nuotr.
 Kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?<br> Scanpix nuotr.
 Kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?<br> Scanpix nuotr.
 Kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?<br> Scanpix nuotr.
 Kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?<br> Scanpix nuotr.
 Kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?<br> Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (8)

Lrytas.lt

Sep 7, 2019, 3:44 PM, atnaujinta Sep 7, 2019, 6:24 PM

Williamo ir Kate skrydžio iš Noridžo į Aberdyną ir Sasekso hercogo bei hercogienės kelionių privačiu lėktuvu palyginimai – ne pastarųjų naudai. (Po vestuvių princas Harry tapo Sasekso hercogu, o Meghan Markle –  Sasekso hercogiene – Red.) 

Beje, kas gi priima sprendimus, kaip keliaus karališkosios šeimos nariai ir kiek visa tai kainuoja?

Oficialios ir neoficialios kelionės

Oficialių karališkųjų kelionių kaina skelbiama metinėse ataskaitose, neoficialių – neskelbiama niekur.
Bendra oficialių kelionių išlaidų suma, kurią faktiškai apmoka mokesčių mokėtojai, pernai siekė apie 3 mln. eurų.

Daugiausia išleido princas Charlesas.

Pagal tradiciją, viskas, ką karališkosios šeimos nariai išleidžia asmeniniu laiku, yra jų pačių reikalas, ir mes sužinosime tik tai, ką mums praneš.

Kensingtono rūmai nekomentavo Kembridžo hercogo ir hercogienės privačių kelionių išlaidų klausimo po to, kai juos nufotografavo lipančius į pigių skrydžių bendrovės lėktuvą. Bilietai galėjo kainuoti apie 80 eurų.

Eltonas Johnas praėjusią savaitę pareiškė, kad paskolino savo asmeninį lėktuvą princui Harry ir jo žmonai, idant apsaugotų juos nuo nederamo žiniasklaidos atstovų brovimosi į jų privačią erdvę. Sasekso hercogas ir hercogienė viešėjo pas muzikantą Nicoje.

Knygų apie karališkąją šeimą autorius Philas Dampier`as mano, kad karališkosios šeimos nariai ateityje privalės deklaruoti tokias „dovanas“, kurių kaina gali siekti dešimtis tūkstančių svarų sterlingų.

Pirmenybė – sraigtasparniams 

Kai karališkosios šeimos nariai keliauja, vykdydami savo pareigas, jie dažniausiai nuomojasi sraigtasparnius.
Remiantis oficialiais duomenimis, pernai sraigtasparniais jie skrido 207 sykius, o specialiai išsinuomotais orlaiviais – tik 56.

Didžioji dauguma skrydžių sraigtasparniais buvo trumpi ir kainavo mažiau nei 15 tūks. svarų sterlingų (16,5 tūkst. eurų).

Tačiau keliaujant į užsienį išsinuomoti lėktuvą – praktiškai vienintelė galimybė karališkajai šeimai.
Brangiausiai atsiėjo princo Charleso ir jo žmonos vizitas į Kubą ir Karibų baseino salas karališkųjų oro pajėgų lėktuvu „Voyager“ – kelionė kainavo 460 tūks. eurų.

Išlaidos smarkiai sumažėjo

Nors karališkųjų kelionių išlaidos atrodo gana nemenkos, dabar jos yra daug mažesnės nei prieš kelis dešimtmečius.
Remiantis oficialiais duomenimis, karališkosios šeimos narių kelionių išlaidos laikotarpiu nuo 1991–1992 m. iki 2011–2012 m. sumažėjo 76 procentais.

Nacionalinis audito biuras (National Audit Office – NAO) tai aiškina tuo, kad karališkoji šeima atsisakė karinių sraigtasparnių ir naudojasi civilinės aviacijos įmonių paslaugomis, be to, mažiau keliauja lėktuvais.

Karališkosios šeimos narių oficialios kelionės yra apmokamos lėšomis iš suverenui (karalienei) skiriamos subsidijos pagal 2011 m. įstatymą (Sovereign Grant Act 2011), kuri kaupiama iš surenkamų mokesčių. Šiais metais subsidija, iš kurios taip pat apmokamas tarnų ir rūmų išlaikymas, sieks beveik 91 mln. eurų.

Praėjusiais metais oficialių kelionių išlaidos sudarė apie 3 mln. eurų – maždaug tiek, kiek ir ankstesniais, 2016-ais ir 2017-ais metais. Palyginimui: 1997–1998 m. tam buvo išleista 19 mln. eurų.

Tai susiję ne tik su pinigais

Sprendimą, ar išsinuomoti lėktuvą, ar pasinaudoti reguliariu reisu, skrendančiu orlaiviu priima karališkųjų rūmų vyresnysis personalas, suderinęs su vyriausybe, paaiškino BBC buvęs Skotland Jardo pareigūnas, karalienės ir karališkosios šeimos apsaugos tarnybos vadovas Dai Daviesas.

Pasak jo, atsižvelgiama į maršrutų patogumą, sustojimų skaičių, laiką ir – kai kuriuose regionuose – saugumo sumetimus.

Tačiau teiginys, kad princui Harry ir hercogienei Megan būtinai reikėjo privataus lėktuvo, nes skristi paprastu lėktuvu būtų buvę nepakankamai saugu, kaip teigia kai kurios įžymybės, ginančios Harry ir Megan, neatitinka tikrovės, pridūrė jis.

„Saugumo požiūriu tai visiška nesąmonė“, – pasakė D.Daviesas.

Vyresnieji karališkosios šeimos nariai, vykdami į trumpas keliones, iki šiol naudojasi karališkuoju traukiniu, surinktu dar praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje.

Paskutinį kartą karalienė traukiniu naudojosi 2019 m. kovą –  ji praleido jame naktį prieš ankstyvą kelionę į Somersetą. Bendra kelionės kaina – traukiniu ir sraigtasparniu – siekė 23 tūkst. eurų.
Be to, kiekvienas tokių kelionių kilometras atsieina brangiau nei kilometras skrydžio lėktuvu. Vis dėlto rūmininkai teigia, kad kelionės traukiniu leidžia sutaupyti – išvengiama brangiai kainuojančių ir daug rūpesčių keliančių apsistojimų viešbučiuose.

Karališkojo traukinio amžius jau primena apie save. Buvęs karalienės iždininkas Philipas Alanas Reidas 2013 m. parlamento nariams sakė, kad traukinio interjeras primena praėjusio amžiaus septintąjį ir aštuntąjį dešimtmečius.
D.Daviesas vadina traukinį morališkai pasenusiu ir abejoja, ar jo eksploatavimą galima pateisinti.

Šiais metais princas Charlesas karališkuoju traukiniu keliavo tris kartus.

Anglies pėdsakas

Nesenas Harry ir Megan skrydis į Nicą paliko 37,6 tonų anglies pėdsaką (angl. carbon footprint; šiuo terminu apibūdinama visų tam tikros žmogaus veiklos pasekoje į aplinką išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų – anglies junginių, paprastai anglies dioksido – kiekis per tam tikrą laiką. – Red.). Eltonas Johnas teigia sumokėjęs atitinkamą aplinkosaugos mokestį.

Kiek anksčiau pati pora, kreipdamasi į pasekėjus socialiniuose tinkluose, pažymėjo, kad „kiekvienas pasirinkimas, kiekvienas atliktas veiksmas turi prasmę“ klimato kaitos požiuriu.
Istorikė Caroline Ashton pokalbyje su BBC pažymi, kad jaunoji karališkosios šeimos karta turėtų žodžius patvirtinti darbais.

„Jei savo asmeninį prekės ženklą nori sukurti ant „žalio“ ir etiško elgesio pamatų, reikia sudėti visus taškus ant „i“, – sako C.Ashton. – Dabar, kadangi mes finansuojame karališkąją šeimą, jie turi rodyti, kad nusipelno mūsų pagarbos. Gimimas nebėra šios pagarbos garantas,  ją reikia pelnyti.“

Princas Charlesas 1991 metais buvo apkaltintas veidmainiavimu, kai pasakė kalbą apie automobilių daromą žalą – mat, jo mylimas „Bentley“ buvo pristatytas į tuometinę Čekoslovakiją prieš jo vizitą.

2015 metais jis buvo apkaltintas dvigubais standartais, kai 130 km kelią sukorė sraigtasparniu, praėjus kelioms dienoms po to, kai paragino taupyti elektrą, laiku išjungiant šviesas.

Beje, princo Charleso mėgstamas „Aston Martin“ automobilis naudoja ekologišką kurą.

Princui Charlesui, kaip sosto įpėdiniui, tenka karališkosios šeimos kelionių išlaidų liūto dalis. Dabar karališkieji rūmai internete skelbia priemonių sąrašą, kurių imamasi, siekiant sumažinti anglies pėdsaką. Tarp jų, pavyzdžiui, vyno ir sūrio gamybos atliekų panaudojimas princo Charleso „Aston Martin“ automobilio degalams.

Nepaisant viso to, pernai karališkosios šeimos anglies pėdsako dydis padvigubėjo – 3344 tonos anglies dioksido.
Karališkosios šeimos narių keliones į užsienį organizuojanti Užsienio reikalų ministerija pranešė, kad išleido 48 tūkst. eurų žalai kompensuoti, kuri 2017–2018 metais buvo padaryta aplinkai dėl lėktuvų išmestų šiltnamio efektą sukeliančių dujų.

Šie pinigai skiriami įvairiems aplinkosaugos projektams finansuoti – medžių sodinimui ar saulės baterijų įrengimui.

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.