Kontrolės skyles bandys kamšyti nauju draudimu

Parlamente vėl griebiamasi draudimų, kurie aktyviai skinasi kelią išvysti dienos šviesą. Jei Seimo nariai pritars, nuo kitų metų liepos būtų uždrausta rinkai tiekti elektronines cigaretes ir jų pildykles, jeigu nikotino turinčiame skystyje bus kvapiųjų medžiagų.

Jei Seimo nariai pritars, nuo kitų metų liepos būtų uždrausta rinkai tiekti elektronines cigaretes ir jų pildykles, jeigu nikotino turinčiame skystyje bus kvapiųjų medžiagų.<br>D.Umbraso nuotr.
Jei Seimo nariai pritars, nuo kitų metų liepos būtų uždrausta rinkai tiekti elektronines cigaretes ir jų pildykles, jeigu nikotino turinčiame skystyje bus kvapiųjų medžiagų.<br>D.Umbraso nuotr.
Nauju Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimu jo rengėjas ir iniciatorius Mykolas Majauskas tvirtino norintis apsaugoti vaikus.<br>D.Umbraso nuotr.
Nauju Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimu jo rengėjas ir iniciatorius Mykolas Majauskas tvirtino norintis apsaugoti vaikus.<br>D.Umbraso nuotr.
S.Gentvilas „Lietuvos rytui“ sakė buvęs labai nustebęs, kad vienintelis balsavo prieš tokias pataisas.<br>T.Bauro nuotr.
S.Gentvilas „Lietuvos rytui“ sakė buvęs labai nustebęs, kad vienintelis balsavo prieš tokias pataisas.<br>T.Bauro nuotr.
Otavos universiteto Sveikatos teisės, politikos ir etikos centro pirmininkas profesorius Davidas Sweanoras „Lietuvos rytui“ yra pasakojęs, jog pasaulio šalių praktika rodo, kad draudimai iš tiesų turi įtakos šešėlio didėjimui.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
Otavos universiteto Sveikatos teisės, politikos ir etikos centro pirmininkas profesorius Davidas Sweanoras „Lietuvos rytui“ yra pasakojęs, jog pasaulio šalių praktika rodo, kad draudimai iš tiesų turi įtakos šešėlio didėjimui.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Toma Aleksėjūnaitė

Oct 4, 2019, 10:57 AM, atnaujinta Oct 4, 2019, 12:05 PM

Nauju Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimu jo rengėjas ir iniciatorius Mykolas Majauskas tvirtino norintis apsaugoti vaikus. Jo nuomone, tokie produktai ypač paklausūs tarp nepilnamečių.

„Amerikos maisto ir farmacijos kontrolės agentūra sako, kad gamintojai tyčia gamina šiuos tabako aromatus, siekdami pripratinti jaunimą ir nepilnamečius vaikus prie nikotino.

Lietuvoje yra lygiai tokia pat problema“, – žiniasklaidai komentuodamas savo įstatymo pakeitimo projektą rugsėjo pabaigoje teigė M.Majauskas.

Atvers kelią šešėliui?

Tokia produkcija prekiaujančių įmonių atstovai atkirto, kad jų produktai parduodami tiktai pilnamečiams asmenims, o nauji draudimai atvertų kelią augti šešėlinei rinkai.

Be to, jie suduotų didžiulį smūgį mokesčius mokančiam ir darbo vietas sukūrusiam verslui.

„Asociacija palaiko elektroninių cigarečių, turinčių skonį, nelegalios prekybos kontrolės skatinimą bei neprieinamumo vaikams didinimą, bet ne apskritai uždraudžiant jų pardavimą suaugusiesiems, o jį tinkamai kontroliuojant.

Įstatymo projektu siūlomas būdas uždrausti elektronines cigaretes, turinčias skonį, yra neproporcingas, tik didinantis šešėlinę prekybą, o juk būtent taip šiuo metu nepilnamečiai asmenys ir įsigyja šiuos gaminius.

Tuo metu šių gaminių prieinamumą nepilnamečiams asmenims galima mažinti kitomis teisinio reguliavimo alternatyvomis.

Įstatymo projekte nėra apžvelgta nei užsienio šalių praktika, nei moksliniai tyrimai, nei galimas poveikis rinkai, konkurencijai joje bei valstybės biudžetui“, – rašoma Elektroninių cigarečių asociacijos kreipimesi į Seimo narius.

Vyriausybės net neatsiklausė

Pats Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas savo praėjusių metų veiklos ataskaitoje pabrėžė šešėlinės – nelegalios – prekybos elektroninėmis cigaretėmis mastą ir nurodė, kad plinta nuotolinė prekyba tokiais įrenginiais, o ja užsiima fiziniai asmenys socialiniuose tinkluose sukurtose specialiose uždarose grupėse.

Departamento specialistų nuomone, būtina tobulinti teisinę bazę, įvedant elektroninių cigarečių licencijavimą ir numatant licencijų panaikinimą už pakartotinius pažeidimus.

Pasak Elektroninių cigarečių asociacijos atstovų, kažkodėl ši alternatyva – licencijavimas vietoj legalios prekybos draudimo – įstatymo projekto rengėjo nebuvo vertinama.

Priešingai, teigiama, kad licencijavimas bus taikomas kaip papildoma priemonė jau įvedus draudimą.

Taip pat atrodo, kad įstatymą stengiamasi priimti skubotai, nors Seimo kanceliarijos ir teisės departamentas nurodė, kad reikalinga ir Vyriausybės nuomonė.

Dėl M.Majausko parengto įstatymo projekto kažkodėl neprašoma Vyriausybės išvados, nors, pasak verslininkų, įstatymas turės pasekmių šalies ekonomikai ir laisvajai prekybai ES mastu.

Tokiais atvejais savo poziciją paprastai turi pateikti ir ministrų kabinetas, o ją rengia atskiros ministerijos.

Laisvosios rinkos instituto atlikto paternalistinių priemonių dinamikos alkoholio ir tabako kotrolėje tyrimo duomenimis, iš iki šių metų priimtų 10 tabako kontrolės įstatymų pakeitimų tik vienu atveju įvertintos įstatymo pakeitimo sukeliamos neigiamos pasekmės, vos du kartus įvertinta įtaka kriminogeninei situacijai. Tik kartą iš 10 teisėkūros iniciatyvų detaliau įvertintas poveikis biudžetui.

Ribojimai ir taip galioja

Advokatų profesinės bendrijos „Iustum“ advokatas Nedas Šilaika pritaria, kad tabako, jo gaminių ir su jais susijusių gaminių patekimas į rinką ir prieinamumas nepilnamečiams turi būti ribojamas efektyviomis priemonėmis.

Tačiau kai kalbama apie papildomą draudimą, reikėtų nustatyti konkrečius jo tikslus ir įvertinti, ar siūlomos priemonės tikrai padėtų juos pasiekti.

„Aiškinamajame rašte teigiama, kad pagrindinis įstatymo projekto tikslas – mažinti su tabako gaminiais susijusių gaminių (elektroninių cigarečių) patrauklumą nepilnamečiams.

Tačiau realiai siūlomas draudimas apriboti tik vienos tokių gaminių rūšies asortimentą ir jo patekimą į rinką.

Tikėtina, kad toks tiktai vienai gaminio rūšiai taikytinas draudimas neturės esminės įtakos bendram tabako ir su juo susijusių gaminių suvartojimui, užtat padidins kitų panašių produktų paklausą ir dalį rinkoje“, – svarstė teisininkas.

N.Šilaikos nuomone, siekiant projekto rengėjų deklaruojamų tikslų daugiausia dėmesio turėtų būti skiriama tokių gaminių prieinamumo nepilnamečiams mažinimui ir pačių nepilnamečių švietimui, o ne tik deklaratyviems ir dažnai nesukuriantiems apčiuopiamo poveikio draudimams.

„Vertinant projektą pagal juridinę techniką ir dabartinį teisinį reglamentavimą tiek Lietuvoje, tiek ES mastu reikėtų atkreipti dėmesį, kad 2014 metų ES Tabako direktyvoje bei mūsų šalies teisės aktuose įtvirtintas draudimas tiekti rinkai pridėtinio tabako gaminio kvapo ar skonio tabako gaminius.

Kitaip tariant, naudoti priedus, suteikiančius ne tabako skonį ir kvapą.

Todėl šiuo atveju atsiradus poreikiui turėtų būti svarstoma dėl jau galiojančio draudimo taikymo išplėtimo, o ne naujų ribojimų, taikomų tik specifiniams produktams, įvedimo“, – teigė advokatas.

Pasak jo, būtent tokių selektyvių apribojimų nustatymas sukuria naujas galimybes tokius draudimus apeiti arba skatina kitų rinkoje esančių ar atsirandančių gaminių vartojimą.

Draudimų kelias lengviausias

Rugsėjį Seime įvykus balsavimui už Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pataisas buvo 72 Seimo nariai, prieš – tik liberalas Simonas Gentvilas, penki parlamentarai susilaikė.

S.Gentvilas „Lietuvos rytui“ sakė buvęs labai nustebęs, kad vienintelis balsavo prieš tokias pataisas.

„Vaikai daro daug žalingų dalykų, kuriuos daro suaugusieji. Pirmiausia kontrolės priemonėmis reikia užtikrinti, kad nepilnamečiai negalėtų įsigyti tokių produktų. Jei negalime to padaryti, negi tuomet turime drausti viską, kas yra žalinga vaikams, net ir kitus tabako gaminius? Logika keistoka.

Juk jei vaikai gali įsigyti tokių produktų, tai reiškia, kad mūsų sistema kiaura. Suaugusiesiems neturėtų būti draudžiami normalūs Europos mastu pripažinti gaminiai“, – kalbėjo S.Gentvilas.

Pasak parlamentaro, alkoholio ir tabako kontrolė Lietuvoje yra viena griežčiausių Europoje, bet rezultatai anaiptol nėra puikūs.

„Alkoholį vartojame ir rūkome ir toliau viršydami Europos vidurkį. Pats paprasčiausias politinis šūkis – mažinti prieinamumą. Tačiau ar tai veiksminga?

Reklamos nėra, cigaretės tuoj bus slepiamos po prekystaliais, apribotos pardavimo valandos. Nuėjome toliau už švedus, kurie turi valstybines alkoholio parduotuves.

Tačiau mūsų prieinamumo mažinimo politika neveikia, nes mokyklose ir kitur nėra normalių prevencinių programų.

Kenčiantys nuo priklausomybės ligų tinkamos pagalbos taip pat neturi galimybės sulaukti“, – įsitikinęs liberalas.

Draudimai atsigręžia

Otavos universiteto Sveikatos teisės, politikos ir etikos centro pirmininkas profesorius Davidas Sweanoras „Lietuvos rytui“ yra pasakojęs, jog pasaulio šalių praktika rodo, kad draudimai iš tiesų turi įtakos šešėlio didėjimui.

„Įvairūs ribojimai nesuveikia taip efektyviai, kaip tikimasi. Labai dažnai, kai mes verčiame žmones keisti savo elgseną, jie ją pakeičia, bet ne taip, kaip tikimasi.

Tarkime, sakome jauniems žmonėms, kad jie negali mylėtis iki santuokos.

Tačiau jie gali pasirinkti ir neretai pasirenka kur kas rizikingesnį būdą savo poreikiams patenkinti, negalvodami apie pasekmes.

Draudžiame alkoholį? Neišvengsime šešėlinio pardavimo augimo. Draudžiame nikotiną? Žmonės perka kontrabandinius rūkalus. Taigi sveikata ir sveikatos politika nėra taisyklių diktavimas“, – teigė profesorius.

Įdomu tai, kad konservatorius M.Majauskas taip pat yra sakęs esąs atvirų elektroninių cigarečių talpyklų uždraudimo šalininkas, nes, anot jo, į jas galima įpilti amfetamino ar kitų draudžiamų skysčių.

„Kai įpilama tetrahidrokanabinolio, marihuanos skysčio, vaikai nepastebėti labai patogiai ir paprastai gali rūkydami elektronines cigaretes, vartoti ir narkotines medžiagas“, – pabrėžė M.Majauskas.

Tiesa, prieš metus pagal jo paties parengtą įstatymo projektą buvo pritarta medicininių medikamentų su kanabinoidais įteisinimui. Anot specialistų, derėtų įvesti elektroninių cigarečių licencijavimą, numatyti licencijų naikinimą už pakartotinius pažeidimus. Lietuvoje elektronines cigaretes, kaip ir visus tabako gaminius, leidžiama įsigyti tik sulaukusiems pilnametystės. „Jei vaikai gali įsigyti tokių produktų, tai reiškia, kad mūsų sistema kiaura.

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.