„Yutong“ – perversmas autobusų rinkoje

400 kilometrų kelias ir jokio priverstinio stabtelėjimo. Tokį atstumą gali įveikti Kinijos gamintojo „Yutong“ elektriniai autobusai. Jie jau pasiekė Vilnių – bendrovė „Busnex“ lapkritį tapo šios kompanijos atstove Baltijos valstybėse bei Lenkijoje.

 Lietuvoje „Yutong“ elektriniai autobusai – dar naujovė, tačiau Europos vežėjai juos jau užsisakinėja šimtais.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 Lietuvoje „Yutong“ elektriniai autobusai – dar naujovė, tačiau Europos vežėjai juos jau užsisakinėja šimtais.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 „Yutong“ autobusai pasižymi komfortu tiek keleiviams, tiek vairuotojui.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 „Yutong“ autobusai pasižymi komfortu tiek keleiviams, tiek vairuotojui.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 „Yutong“ autobusai pasižymi komfortu tiek keleiviams, tiek vairuotojui.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
 „Yutong“ autobusai pasižymi komfortu tiek keleiviams, tiek vairuotojui.<br> V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Audronė Urvelytė

Nov 25, 2019, 2:01 PM

Sostinėje vos prieš mėnesį miesto maršrutais pradėjo riedėti turkų gamybos elektriniai mikroautobusai. Lietuviai taip pat turi sukūrę savo elektrinį autobusą, bet dar nepradėjo masinės gamybos.

Užtat praėjusią savaitę į Lietuvą buvo atgabenti pirmieji du Kinijos gamintojo „Yutong“ autobusai, be sustojimo galintys nuriedėti net iki 400 kilometrų.

Tai miestui skirtas 80 keleivių vietų autobusas „U12“ ir tarpmiestinis 58 vietų autobusas „ICE12“. „Yutong“ atstovaujanti bendrovė „Busnex“ suteikė galimybę tokią transporto priemonę pirmiausia išmėginti būtent Vilniuje.

Atsiriekė dalį rinkos

„Čia gesintuvai lyg „Formulės 1“ automobiliuose“, – pristatymo metu apžiūrėjęs „U12“ autobuso variklio skyriuje sumontuotą priešgaisrinę įrangą įvertino vienas jo dalyvių. „Gesinimo sistemos yra būtinybė, – paaiškino įmonės „Zhengzhou Youtong Bus“ vadybininkas Vidurio bei Rytų Europos šalims Jackas Nie. – Tai yra vienas svarbiausių saugumo reikalavimų.“

„Yutong“ yra didžiausias pasaulyje autobusų gamybos koncernas. Iš jo gamyklų per metus į miestų gatves išrieda apie 80 tūkst. autobusų.

Iš maždaug 450 per dieną pagaminamų tokių transporto priemonių šiuo metu 280 jau yra varomos elektra.

Tai pirmasis ir kol kas vienintelis gamintojas pasaulyje, pagaminęs tarpmiestinį elektrinį autobusą. Elektrinės baterijos jo variklį maitina iki 400 kilometrų, o jas įkrauti užtrunka maždaug iki 3,5 valandos.

Taigi pirmasis bandomasis maršrutas, kurį įveiks į Vilnių iš Kinijos atgabentas „ICE12“ autobusas, drieksis iš mūsų šalies sostinės į Rygą.

Iki Naujųjų metų su jais tikimasi supažindinti valstybių, kuriose „Busnex“ atstovauja Kinijos kompanijai, galimus pirkėjus bei visuomenę.

Lietuvoje įkūrė atstovybę

Dyzelinu arba dujomis varomi „Yutong“ autobusai šiuo metu sudaro maždaug pusę kompanijos produkcijos. Savo ruožtu prieš penkerius metus pradėjęs gaminti elektrinius autobusus koncernas dėmesį sutelkė į Europos rinką. Tai natūralu, nes Europoje nuolat griežtinami oro taršos mažinimo reikalavimai.

„Ateityje anksčiau ar vėliau keleiviai persės į elektrinius miesto bei tarpmiestinius autobusus. Sutarėme su „Yutong“ ir tapome oficialiais šio gamintojo atstovais Baltijos šalyse bei Lenkijoje, – sakė bendrovės „Busnex“ vadovas Simonas Ramanauskas. – Mūsų atgabenti autobusai yra moderniausi šiuo metu, todėl norime, kad klientai išbandytų, kaip jie veikia kiekvienoje šalyje atsižvelgiant į skirtingas eksploatavimo sąlygas.“

Elektriniai autobusai yra maždaug dvigubai brangesni už dyzelinius, tačiau, vertinant ilgalaikes energijos sąnaudas, išlaidos jų sunaudojamai elektrai yra kone 90 proc. mažesnės už tenkančias kitų rūšių degalams.

Suprantama, iš pradžių nemenkų investicijų reikia ir baterijų įkrovimo aikštelėms įrengti, tačiau tai greitai atsipirktų, nes jos galėtų būti naudojamos ir kitoms elektrinėms transporto priemonėms.

Kita vertus, vos vienos stotelės pakanka trims autobusams per naktį įkrauti.

Gavo solidų apdovanojimą

Šiuo metu bendrovė „Busnex“ yra užsakiusi tris elektrinius autobusus. Pasak J.Nie, tai, ką įsigijo Lietuva, anaiptol nėra pirmasis pardavimas Europoje.

„Yutong“, pradėjęs masinę elektrinių autobusų gamybą prieš penkerius metus, iš pradžių pasirinko keturis pardavimo atstovus – Prancūzijoje, Jungtinėje Karalystėje, Islandijoje bei Bulgarijoje. Taigi „Busnex“ yra penkta gamintojui atstovaujanti įmonė.

Anot J.Nie, Europoje iki šiol yra parduota 200 elektrinių autobusų. Tačiau Lietuvą pasiekę miesto maršrutams skirtas autobusas „U12“ bei tarpmiestinis „ICE12“ jau yra ketvirtosios kartos, o tai reiškia, kad pradinės problemos, su kuriomis įprastai susiduria gamintojai, jau yra išspręstos ir pašalintos.

Ne veltui spalį šios transporto priemonės buvo pristatytos didžiausioje pasaulyje autobusų parodoje „Bus World“ ir sulaukė išskirtinio įvertinimo – elektrinių autobusų kategorijoje laimėtas „Bus World Europe Awards“ apdovanojimas už geriausią dizainą.

Išbandė atšiauriomis sąlygomis

Tiek elektromobilių, tiek elektra varomų autobusų gamintojai susiduria su nemenkais iššūkiais, kurie jų laukia atšiauresnėse valstybėse.

Mat esant šaltam orui įprastos baterijos išsikrauna greičiau, tad kaip „Yutong“ įveiks Lietuvoje žiemos sezoną?

„Viskas apgalvota, – patikino S.Ramanauskas. – „Yutong“ pasaulyje užima 15 proc. autobusų rinkos, pačioje Kinijoje – trečdalį. Šios valstybės šiaurinėje dalyje yra miestų, kur žiemos ypač atšiaurios.Taigi Lietuvoje įprastas 20 laipsnių šaltis šiems autobusams nėra grėsmingas.“

Ne veltui šiais metais „Yutong“ pristatė 33 elektrinius „E12“ autobusus į Stokholmą, kuriame gamtos sąlygos žiemos metu būna dar sudėtingesnės. Taip pat viena Norvegijos įmonė yra užsisakiusi 100 elektrinių autobusų, kurie bus pristatyti kitąmet.

Be to, gamintojai yra gerai išanalizavę Europos rinkos specifiką ir suvokia, kad klientai čia yra reiklūs, jie nori kuo išskirtinesnių autobusų, kurie atitiktų jų darbo specifiką.

„Yutong U12“ baterijos yra 424 kW galios, visiškai įkrautos jos suteikia galimybę nuvažiuoti apie 400 kilometrų. Tarpmiestinio autobuso „ICE12“ baterijų galia siekia 374kW, todėl galima nuvažiuoti apie 350 kilometrų. Būtent baterijų talpa yra didžiausias iššūkis elektrinių autobusų gamintojams. Kaip pavyksta jį išspręsti?

„Gamintojai baterijas nuolat tobulina, kad keleivių pilnas autobusas galėtų įveikti kuo didesnį atstumą. Šios transporto priemonės mūsų klientams yra darbo įrankis, kuris turi generuoti pajamas ir grąžą. Norint tai pasiekti autobusai turi kuo daugiau laiko važiuoti, kad atsipirktų investicijos. Tiesa, kartais skaičiuojama tik tai, kiek lėšų reikia įdėti į elektrobusus ir jiems reikalingą įkrovimo stotelių infrastruktūrą, dar aiškinamasi, kiek laiko transporto priemonė bus įkraunama. Tačiau vis daugiau potencialių klientų atsižvelgia į vieną pagrindinių parametrų – galimybę sutaupyti pinigų degalų sąskaita. Juk dabar ši eilutė sudaro apie 50 procentų transporto įmonių patiriamų išlaidų“, – aiškino S.Ramanauskas.

Kaip jaučiasi vairuotojas?

Abi naujosios kartos transporto priemonės į Lietuvą buvo atgabentos lapkričio 11-ąją. Uždaroje aikštelėje autobusus išmėginę specialistai buvo gerokai nustebinti – vairuoti juos paprasta ir malonu, viduje negirdėti jokio garso ir nejusti vibracijos, kuri įprasta esant vidaus degimo varikliui.

Vairuotojo kėdė komfortiška ir patogi, pats vairas – odinis. Galinės kameros rodo atbulinio judėjimo vaizdą, signalas įspėja apie kliūtį.

Kai kurie kiti autobusų gamintojai, nors sukūrę tik prototipus, tikina, kad jam visiškai įkrauti pakaktų kelių minučių, o tuomet ši transporto priemonė važiuotų iki 90 kilometrų.

Tai įmanoma naudojant pantografo sistemą.

„Yra skirtingų gamybos technologijų. Tačiau „Yutong“ klientams siūlo iš karto dvi. Tai reiškia, kad per pusketvirtos valandos įkrautas autobusas gali važiuoti iki 400 kilometrų, o pritrūkus baterijos resursų ją galima įkrauti ir naudojant pantografo sistemą. Tai ir yra šio gamintojo išskirtinumas – galimybė prisitaikyti prie kliento poreikių“, – pasakojo S.Ramanauskas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.