Kol vieni jau veržiasi diržus, kiti išgyvena aukso amžių: ką jau gerai išmoko lietuviai

Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių. Finansus tinkamai susiplanuoti moka ne visi, tad po švenčių bei dovanų pirkimo bumo žmonės ima drastiškai taupyti. Daugeliui ir algos mokamos tik vasario mėnesį, tad nebūtinosios prekės ir išlaidos nukeliamos vėlesniam laikotarpiui. Vis dėlto, šių metų pradžia juoda ne visiems verslams. Atvirkščiai – kai kurie išgyvena aukso amžių.

Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>T.Bauro nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>T.Bauro nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>V.Balkūno nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>V.Balkūno nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>T.Bauro nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>T.Bauro nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>T.Bauro nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>T.Bauro nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Sausis prekybininkams įprastai yra vienas prasčiausių mėnesių, tačiau šių metų pradžia bloga ne visiems.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (12)

Lrytas.lt

Jan 9, 2021, 7:22 PM

Sausis – finansiškai sunkus

„Kadangi vartojimas pastebimai kyla lapkričio, gruodžio mėnesiais, akivaizdu, kad po švenčių jis grįžta į normalias vėžes ar net kuriam laikui sumažėja, – apie sulėtėjusį vartojimą portalui lrytas.lt pasakoja „Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė. – Viena vertus, progų išlaidavimui nebelieka tiek daug, kita vertus – žmonėms tenka stabilizuoti finansinę situaciją.“

Anot jos, sausis ir vasaris dažniausiai yra šalčiausi mėnesiai, tad komunaliniai mokesčiai išauga, o ir kiti įsipareigojimai niekur nedingsta, tad smarkiau paišlaidavus prieš šventes, po jų tenka atsisakyti nebūtinų pirkinių.

Prekybininkams sausis – taip pat vienas prasčiausių mėnesių metuose, tačiau pandemijos diktuojamos sąlygos situaciją kai kuriems koreguoja teigiamai.

Knygynų tinklą valdančios „ALG knygynai“ generalinė direktorė Rita Račkaitė teigia, jog, palyginti sausio ir gruodžio mėnesius, pardavimai sausio mėnesį yra daugiau nei dvigubai mažesni.

„Šiuo metu prekyba vyksta tik internetinėje parduotuvėje. Nors joje pardavimai auga labai sparčiai, tačiau jie nekompensuoja fizinių knygynų pardavimų netekimo“, – teigia R.Račkaitė.

Anot jos prekybos lygio sumažėjimas pirmaisiais metų mėnesiais yra natūralus dalykas, pardavimai auga palaipsniui kiekvieną mėnesį. „Prekyba taip pat suintensyvėja prieš tam tikras sezonines šventes. Pavyzdžiui, jaučiame tam tikrą prekybos išaugimą prieš Velykas. Prekybai įtaką daro ir leidžiamos knygos – pardavimai gali išaugti rinkoje pasirodžius naujam bestseleriui“, – pasakoja R.Račkaitė.

„Pigu.lt“ rinkodaros vadovas Ernestas Kačerauskas sako, jog tik savaitė po švenčių įprastai būna lėtesnė ir ramesnė, kol pardavimai vėl grįžta į savo ritmą.

„Kalbant konkrečiai apie šių metų sausio išskirtinumus, pastebime neįprastą automobilių prekių kategorijos sulėtėjimą. Kadangi nėra didelių šalčių, o dauguma žmonių dirba namuose, šios prekės, kurios įprastai tokiu metų laiku yra itin populiarios, tapo mažiau aktualios pirkėjams“, – teigia E.Kačerauskas.

Anot jo, populiariausios kategorijos išlieka tokios pačios: baldai, kvepalai, kosmetika ir mados prekės.

Elektroninei prekybai – aukso amžius

E.Kačerauskas teigia, jog paprastai elektroninė prekyba savo piką metų eigoje pasiekia lapkričio-gruodžio mėnesiais. 2020-ieji nebuvo išimtis – tai rekordiniai metai visam sektoriui.

„Pigu.lt“ prekybos centro internete duomenimis, vien gruodžio mėnesį užsakymų skaičius, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2019 metais, augo beveik dvigubai.

„Įprasti žiemos sezono išpardavimai prekybos centruose taip pat kelsis į internetinę erdvę, tad tai dar labiau paskatins pirkėjus įsigyti reikiamas prekes. Būtent sausio mėnesį prasidedantys išpardavimai toliau skatina prekybą ir neleidžia jai sustoti po įtempto šventinio laikotarpio“, – sausio mėnesio sėkmę prognozuoja E.Kačerauskas.

Susisiekimo ribojimai veikia verslą

Vis dėlto, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktorė Rūta Vainienė teigia, jog sausio mėnesis verslams gali būti sunkesnis, tačiau ne dėl sumažėjusios paklausos, o dėl Vyriausybės pratęstų ribojimų.

Judėjimo kontrolė tarp savivaldybių pratęsta iki sausio 31 dienos – keliuose ir toliau veiks stacionarūs bei mobilūs postai.

Anot R.Vainiėnės, susisiekimo tarp savivaldybių ribojimas neabejotinai veikia verslo sąlygas bei turi įtakos planuojant darbo krūvius ir atsargas.

Ji teigia, jog dabar dauguma žmonių dirba iš namų, vaikų neveža į mokyklas, tad prekių srautai yra persiskirstę net ir įmonių viduje tarp skirtingų parduotuvių taškų.

„Šis ribojimas perskirsto pirkėjų srautus, todėl sudėtingiau planuoti atsargas. Anksčiau metai iš metų būdavo panašios tendencijos, o dabar viskas pasikeitę, neįmanoma prognozuoti prekių likučių“, – naujienų portalui lrytas.lt aiškino R.Vainienė.

Ne visiems dienos juodos

Įmonės „Knygos.lt“ vadovas Dovydas Pauliukonis sutinka, jog visų metų kontekste sausis būna kiek ramesnis ir vienas silpniausių mėnesių prekybine prasme, tačiau pernai prekybos krytis sausį nebuvo toks didelis koks buvo prognozuotas, o šiais metais sausis apskritai prognozuojamas geras.

„Paprastai pajamos krenta apie 30–40 proc., tačiau, vertinant tai, kad kalėdiniu periodu jos smarkiai išauga – tai nėra didelis kritimas. Palyginti su pernai, šiemet tikimės dviženklio procentinio augimo“, – teigia D.Pauliukonis.

Anot jo, pandemija knygoms yra tarsi aukso amžius, nes namie liekančių žmonių viena iš laisvalaikio leidimo formų – skaitymas. Sėkmę lemia ir vis labiau vertinamas apsipirkimas internetu.

„Remdamiesi pirmos bangos ir 2020-ųjų pabaigos rezultatais, taip pat matydami pirmų šių metų dienų srautą ir pardavimus, planuojame, kad šiemet sausis bus kelis kartus geresnis nei pernai metų tas pats laikotarpis“, – tvirtina D.Pauliukonis.

Pasak jo, didelis augimas visuomet jaučiamas prieš vasarį vykstančią knygų mugę. Šiemet jos nebus, tačiau D.Pauliukonis teigia, jog prekybos internete augimui daug įtakos turi ir prekybos fizinėse vietose apribojimai, ir žmonių sąmoningumas, kuomet jie renkasi likti namie ir nesilankyti prekybos centruose: „Šiemet dėl kitokios, pandeminės situacijos sunku tiksliai prognozuoti, kas laukia, tačiau spėjame, kad augimą pirmais mėnesiais išlaikysime.“

Dauguma finansų neplanuoja

Anot „Swedbank“ Finansų instituto vadovės J.Cvilikienės, sausis daugumai gaili būti finansiškai sunkus mėnesis. Tyrimai ir įvairios apklausos rodo, kad didžioji dalis lietuvių finansus planuoja tik savo galvoje – intuityviai. Jos teigimu, tik 3 iš 10 nurodo, kad turi realią peržiūrimą išlaidų ir pajamų apžvalgą išmanioje programėlėje, kompiuterio dokumente ar tiesiog popieriniame formate.

Pasak J.Cvilikienės, prieš šventes įpročiai nesikeičia. „Maždaug pusė šių metų mūsų atlikto tyrimo dalyvių teigė, kad šventėms išlaidas planuoti pradėjo likus mėnesiui iki jų, kiti – tam atskirai finansiškai nesiruošė“, – apie lietuvių įpročius pasakoja J.Cvilikienė.

Ji teigia, jog išryškėjo teigiama tendencija – gerokai didesnė dalis lietuvių dovanas artimiesiems pradėjo pirkti anksčiau ir išlaidas išdėliojo tolygiau. Tam įtakos veikiausiai turėjo karantinas, kuris suteikė daugiau laisvo laiko tokiam pasiruošimui.

Pastebimi teigiami pokyčiai

Anot „Swedbank“ Finansų instituto vadovės J.Cvilikienės, ši pandemija ir antrasis karantinas kiekvienam iš mūsų vėl priminė, koks svarbus yra finansinis stabilumas bei rezervas nenumatytiems atvejams.

„Apklausos rodo, kad jauni žmonės pradėjo daugiau taupyti, suprato tvarių ir ilgalaikiai stabilių finansų naudą. Tuo metu tie, kurie jau buvo išgyvenę ankstesnes krizes, šiam sukrėtimui pasiruošę buvo geriau“, – apie tai, ko šiemet lietuviai išmoko, pasakoja J.Cvilikienė.

Ji tvirtina, kad buvo stebėta ir atvirkštinio elgesio pavyzdžių, kuomet karantino ir neapibrėžtumo įkarštyje minios žmonių skubėjo išlaidauti į prekybos centrus.

„Daryčiau prielaidą, kad labiau mokomės iš savo patirties, o pagerinti apkritai visų gyventojų finansinio raštingumo žinias tikrai dar prireiks nemažai laiko“, – bendrą lietuvių finansinį raštingumą vertina J.Cvilikienė.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2023 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.