R. Čiužas – apie alkoholio „paštomatų“ istoriją ir naujovę, leidžiančią blokuoti interneto svetaines bei paskyras

Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų. Tai, kad fiksuojama mažiau pažeidimų, susijusių su teisės aktų nesilaikymu, rodo augantį verslo sąmoningumą ir teisingai pasirinktą institucijos veiklos kryptį. Tuo įsitikinęs Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės (NTAKD) direktorius prof. dr. Renaldas Čiužas.

Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>T.Bauro nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>T.Bauro nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>M.Patašiaus asociatyvi nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>M.Patašiaus asociatyvi nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Kai verslo priežiūrą vykdančios institucijos dialogo keliu su įmonėmis sprendžia kylančius klausimus, o baudų skyrimą palieka nuošalyje, galima tikėtis kur kas geresnių rezultatų.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

May 3, 2021, 7:18 PM, atnaujinta May 4, 2021, 11:32 AM

Plačiau apie tai pokalbyje su NTAKD vadovu, kurio vadovaujama institucija Ekonomikos ir inovacijų ministerijos paskelbtoje „Švieslentė 2020“ pakilo į 6 vietą tarp didžiausią pažangumą padariusių ir į 11 vietą tarp pažangiausių verslo priežiūros institucijų per 2018 m. – 2020 metus.

– Kavinės, barai ir restoranai skundžiasi, kad NTAKD jų nepalieka ramybėje ir per karantiną. Ar yra fiksuojami kokie nors pažeidimai?

– Šiek tiek stebina tokios kalbos, kurias teko girdėti ne kartą. Visgi realybė – kiek kitokia. Koronaviruso pandemijos metu NTAKD nevykdo fizinių barų, kavinių ir restoranų tikrinimų, nes jie tiesiog neveikia pilna apimtimi, kaip iki pandemijos. Daugelis jų tiekia maistą išsinešimui, neatverdami durų lankytojams. Tad nėra tikslo vykdyti fizinių tikrinimų.

Jau ne kartą esu minėjęs viešai, kad pirmiausia stengiamės įsiklausyti ir kalbėtis su verslu. Tad tikrai nereikėtų verslui baimintis, o jei kyla kokių nors klausimų ar yra neaiškumų, su kolegomis esame pasirengę kalbėtis, tartis ir ieškoti sprendimų.

– Jau kuris laikas galioja naujovė, kai NTAKD gali blokuoti įmonių interneto svetaines ir paskyras socialiuose tinkluose, kai reklamuojami tabako ar kiti gaminiai, kas yra draudžiama. Kai kurios įmonės sako, kad tai pertekliniai veiksmai. Ką manote Jūs?

– Nenorėčiau sutikti su tuo, kad tai – pertekliniai veiksmai. NTAKD turi vykdyti jam įstatymais pavestas funkcijas. Ši naujovė – ne išimtis.

Jau daugiau kaip pusmetį departamentas turi stebėti, ar tabako gaminius platinančios įmonės laikosi reikalavimų ir savo interneto svetainėse bei socialinių tinklų paskyrose skelbia tinkamą informaciją apie gaminius. Šios stebėsenos tikslas – užtikrinti, kad tabako gaminiai nebūtų parduodami interneto pagalba arba juos reklamuojant.

Svarbu paminėti, kad ir tokiais atvejais NTAKD neskuba bausti įmonių, jei nustatomi kokie nors pažeidimai. Juk tikslas yra ne bausti, o užtikrinti, kad būtų laikomasi visiems nustatytų taisyklių vienodai. Tad pamačius pažeidimų, pirmiausia įmonių atstovai yra informuojami apie juos, prašoma pašalinti neleistiną informaciją, patariama ir bendradarbiaujama su verslo atstovais.

Rezultatai rodo, kad mūsų pasirinktas kelias dialogo būdu spręsti neaiškumus yra teisingas. Juo ir toliau eisime. Tad kviečiu ir toliau verslo atstovus kalbėtis, kelti klausimus, tartis.

Per kiek daugiau nei pusmetį buvo nustatyta kelioliką pažeidimų, kurių absoliučią daugumą įmonės geranoriškai pašalino, be pykčių. Ir tik dviem atvejais, neradus sutarimo su įmonėmis, buvo priimtas sprendimas kreiptis į teismą.

– Iki šiol vis dar klausimų kelia prieš keletą metų įvesti alkoholio prekybos ribojimai, kuriuos verslininkai sugalvojo, kaip apeiti. Pavyzdžiui, atsirado alkoholio „paštomatas“, nealkoholinė trauktinė. Kokių dar atvejų NTAKD fiksavo?

– Dažniausiai bandoma apeiti arba pergudrauti alkoholio reklamos draudimus. Kartais tai bandoma daryti per nealkoholinės produkcijos reklamą. Pavyzdžiui, kai nealkoholinio gėrimo komunikacinių priemonių turinio panašumas vidutiniam vartotojui kelia asociacijas su konkrečiu alkoholiniu gėrimu.

Teisininkų vertinimu, vien žodžio „nealkoholinis“, kaip atskiriančio alkoholinę produkciją nuo nealkoholinės, nepakanka.

Mes rekomenduojame vengti nealkoholinę produkciją ženklinti alkoholinės produkcijos prekių ženklais, naudoti tapatų ar panašų dizainą, pakuočių, etikečių spalvinę gamą. Taip pat patariame pasirinkti unikalią reklamos idėją. Nealkoholinės produkcijos reklama nėra draudžiama, tačiau ji turi būti labai aiški ir vartotojui nedviprasmiškai suprantama.

– Kaip baigėsi alkoholio „paštomatų“ istorija? Lietuviai tikriausiai nebuvo išradingiausi. Gal žinoma apie užsienio patirtį, kaip bandoma apeiti alkoholio prekybos ribojimo įstatymus?

– Tai jau sena istorija, kuri šiandien nėra tokia aktuali kaip prieš keletą metų. Jei trumpai, NTAKD specialistai tuomet nustatė, kad alkoholio „paštomatai“ pažeidžia Alkoholio kontrolės įstatyme numatytas taisykles ir negali veikti. Tai pripažino ir pirmosios instancijos teismas, kai paliko galioti Departamento skirtą baudą ūkio subjektui, o šis nesutikdamas apskundė sprendimą aukštesnės instancijos teismui. Kol kas šis ginčas dar nesibaigęs – jis nagrinėjamas paskutinėje apeliacinėje instancijoje.

Svarbu paminėti ir tai, kad pasaulyje nėra vieningos alkoholio kontrolės politikos, tad įvertinti kitų šalių patirtį bei šių šalių įmonių bandymus apeidinėti nustatytas tvarka išties sudėtinga. Visgi norime tikėti, kad tiek Lietuvos, tiek kitų šalių verslo atstovai tampa vis labiau socialiai atsakingais. Be to, vykdomas švietimas apie galiojančius reikalavimus alkoholio ir tabako veiklos srityse, didina gyventojų žinias ir sąmoningumą šiais klausimais. Žinoma, tai skatina ir verslo atstovus laikytis įstatymų.

– Nauja tai, kad NTAKD planuoja mokymus verslo naujokams, kurie jau vykdo arba planuoja pradėti mažmeninę prekybą alkoholiniais gėrimais. Ar to prašė patys verslininkai? Kokią žinią siekiama verslininkams pasiųsti?

– Mes esame pasirašę Vyriausybės inicijuotą deklaraciją, pagal kurią įsipareigojame pirmaisiais įmonių veiklos metais aktyviai teikti konsultacijas ir pagalbą verslui, kas padėtų jiems tinkamai susipažinti su teisės aktais ir jų laikytis. Tai kur kas svarbiau nei fiksuoti pažeidimus ar skirti baudas. Taip siekiame prisidėti prie verslo aplinkos gerinimo, skatinti darbo vietų kūrimą ir išsaugojimą, mažinti administracinę naštą verslui.

Būtent todėl suplanuoti ir mokymai, kuomet bus pristatomas verslo naujoko statusas, aptariami reikalavimai veiklai, susijusiai su alkoholinių gėrimų prekyba. Dalyviai bus supažindinami su pagrindiniais šią veiklą reglamentuojančiais teisės aktais, kas, tikimės, padės užtikrinti sklandų jų laikymąsi.

Šie mokymai organizuojami mūsų iniciatyva, bet pastebime, kad verslininkai yra suinteresuoti juose dalyvauti, Be to, jie išnaudoja ir kitas mūsų siūlomas priemones – konsultacijas telefonu, elektroniniu paštu. Pavyzdžiui, 2020 m. suteikta apie 4500 konsultacijų tabako ir alkoholio veiklos klausimais.

Norime pasidžiaugti, kad aktyvios yra ir verslo organizacijos, kurios irgi kreipiasi savo nariams rūpimais klausimais. Pavyzdžiui, šiemet surengtame nuotoliniame susitikime su Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos nariais juos konsultavome, atsakėme į pateiktus klausimus dėl reikalavimų prekybai alkoholiniais gėrimais, kalbėjome apie reklamą socialiniuose tinkluose, veiklos licencijavimą.

Džiaugiamės, kai verslininkai yra aktyvūs. Tikiu, kad tai rodo, jog vykdydami savo veiklą jie siekia užtikrinti skaidrumą, laikytis įstatymų, nesukelti žalos visuomenės žmonių sveikatai ir ūkiui.

– Pakalbėkime šiek tiek apie statistiką. 2020 m. nustatyta 114 pažeidimų, iš kurių net 41proc. susiję su prekyba alkoholiniais gėrimais draudžiamu laiku, 17 proc. – su jų pardavimu jaunesniems nei 20 metų, 12 proc. – su jų pardavimu, laikymu, įsigijimu, gabenimu neturint licencijos, 12 proc. pažeidimų susiję su alkoholio reklama. Ką reiškia šie skaičiai?

– Analizuojant pažeidimų duomenis alkoholio priežiūros srityje, pastebime, kad 2020 m. nustatyta beveik perpus mažiau pažeidimų, lyginant su 2019 m.

Pavyzdžiui, 2019 m. daugiausiai pažeidimų fiksuota dėl prekybos laiko apribojimų – jų nustatyta 81, o 2020 m. jų skaičius sumažėjo iki 48. Užpernai parduodant alkoholinius gėrimus žmonėms iki 20 metų nustatyti 52, o pernai – 18 pažeidimų. 2019 m. trečioje vietoje pagal pažeidimų kiekį – prekyba alkoholiniais gėrimais neturint licencijos, kai buvo nustatyta 11 pažeidimų. Praėjusiais metais trečioje vietoje buvo pažeidimai dėl alkoholio reklamos, kuomet jų nustatyta 7, kaip ir 2019 m.

Kas lemia tai, kad mažėja pažeidimų? Manome, kad tam įtakos turi keletas priežasčių. Viena iš jų – tai, kad NTAKD vis daugiau dėmesio skiria prevencijai ir verslo konsultacijoms. Ilgainiui tai duoda rezultatų ir leidžia tikėtis vis didesnio verslo atsakingumo. Pavyzdžiui, šiais metais po aktyvių susitikimų su verslo organizacijomis, parengėme rekomendacijas dėl dažniausiai jiems kylančių klausimų.

Pastebime ir aktyvų visuomenės įsitraukimą, kai žmonės netoleruoja matomų pažeidimų ir skatina verslą elgtis atsakingai. Žinoma, jų mažėjimą lėmė ir rinkos veiksniai – paklausos ir pasiūlos mažėjimas dėl karantino apribojimų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.