M. Skuodis: garantijos, kad nutraukus sutartį trąšos nebus gabenamos, nėra „Lietuvos geležinkeliai“ pripažino suklydę

Susisiekimo ministras Marius Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.

M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis.<br>T.Bauro nuotr.
M.Skuodis.<br>T.Bauro nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
M.Skuodis.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>G.Bitvinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>G.Bitvinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
M.Skuodis teigia, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas negarantuoja, kad trąšos per Lietuvą iš Baltarusijos nebus gabenamos.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (7)

Lrytas.lt

Jan 12, 2022, 1:37 PM, atnaujinta Jan 12, 2022, 2:40 PM

„Aš norėčiau labai atsakingai pasakyti, kad geležinkelių sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas yra tik viena iš daugelio detalių visoje trąšų gabenimo schemoje ir garantijos, kad trąšos nebus gabenamos, nutraukus gabenimą pagal šią sutartį, šiuo metu nėra“, – sakė M.Skuodis.

Ministras teigė, kad teisiškai saugiausias sutarties nutraukimas būtų tuomet, jeigu Europos Sąjunga įvestų sankcijas baltarusiškoms trąšoms.

„Saugiausias dalykas visą laiką yra Europos Sąjungos sankcijos bendrai, jeigu ES sankcijų mes neturime artimiausiu metu arba negalime turėti, tada yra nacionalinio lygmens teisinė bazė, bet tiktai tokiu atveju, jeigu ji būtų suderinta su Europos Komisija, nes mes čia kalbam apie laisvą prekių judėjimą ES. Tolesni žingsniai priklauso nuo nacionalinio saugumo teisės aktų bazės, ir jau po to, kas yra įmanoma, atsižvelgiant į visą konkurencijos teisės reguliavimą ES ir kitus dalykus“, – akcentavo ministras.

M.Skuodis pabrėžė, kad „Lietuvos geležinkelių“ priklausomybė nuo baltarusiškų trąšų yra labai didelė, o nacionalinio saugumo strategijoje yra pabrėžta, jog prioritetas turėtų būti suteikiamas Vakarų krypčiai.

„Lietuvos geležinkelių“ priklausomybė nuo „Belaruskalij“ yra labai didelė bei tai yra viena iš rizikų. Seimas savo nacionalinio saugumo strategijoje yra pasakęs, kad reikia mažinti priklausomybę nuo vienos šalies, ir žvelgiant į pačią „Lietuvos geležinkelių“ strategiją, kuri buvo diskutuojama ir patvirtinta dar iki visų trąšų skandalo, vienas pagrindinių tikslų yra didinti diversifikaciją, ir netgi Seimas, kokius sprendimus yra priėmęs, nori, kad prioritetas būtų suteikiamas Vakarų krypčiai – vežti į Lenkijos pusę ir panašiai“, – pabrėžė M. Skuodis.

Vertindamas, kiek įmonių galėtų perimti trąšų tranzitą per Lietuvą nutraukus sutartį, ministras realias galimybes matė dviem įmonėms.

„Tokia tikimybė yra. Apie 10 įmonių turi licencijas, kurios leidžia joms vežti, bet tai priklauso nuo daugelio aplinkybių: pajėgumų ir kitų žingsnių kuriuos tos įmonės turi padaryti“, – prieš Vyriausybės posėdį trečiadienį žurnalistams sakė ministras.

„Sutarties nutraukimas tikrai negarantuoja, pasakyčiau nesprendžia, kad trąšos per Lietuvą negalėtų važiuoti kitais būdais ir kitais teisiniais pagrindais“, – Vyriausybėje sakė susisiekimo ministras.

„Sutartis yra tik viena detalė dėlionėje ar trąšos važiuos“, – pridūrė jis.

Lietuvos geležinkeliai“ pripažino suklydę

„Lietuvos geležinkelių“ laikinasis direktorius Egidijus Lazauskas pripažino, kad bendrovė galimai suklydo, nusprendusi nesikreipti į Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisiją po to, kai pakeitė trąšų tranzito per Lietuvą sutartį su Baltarusijos trąšų gamintoja „Belaruskalij“.

„Galimai. Šiame kontekste galima taip pasakyti“, – sakė E.Lazauskas.

Pasak jo, priimdama sprendimą koreguoti sutartį su valstybine Baltarusijos trąšų gamintoja, bendrovė vertino teisines ir finansines rizikas negauti atlygio už „Belaruskalij“ suteiktas paslaugas po gruodžio 8 d.

„Tuo metu turima informacija mums neleido padaryti tokio sprendimo. Darėme rizikų tyrimą, klausėme teisininkų ir, pagal visą kontekstą, padarėme tokį sprendimą, kokį padarėme“, – teigė E.Lazauskas. Jis patvirtino, kad, koreguodama sutartį su „Belaruskalij“, geopolitinių rizikų įmonė nevertino.

„Vertinome rizikas, finansinius nuostolius ir taip pat potencialius ieškinius. Iš kitos pusės, negalėdami gauti pajamų už atliktą darbą, (...) mes po gruodžio 8 d. negalėtume gauti už visą lapkritį atliktą darbą pinigų, ir tai galėtų sudaryti 6–7 mln. eurų. Vertinome šitą riziką kaip potencialų nuostolį, dėl to buvo padarytas sutarties pakeitimas, kad gautume pinigus“, – paaiškino „Lietuvos geležinkelių“ vadovas.

„Mums nepriėmus sprendimo, grėsė negauti didelės sumos pinigų. Dėl to mes šį interesą labai aiškiai užfiksavome. Nenorėjome prarasti pinigų“, – kalbėjo jis.

ELTA primena, kad sausio 6 d. naujienų portalas „Delfi“ paskelbė, esą tikėtina, kad AB „Lietuvos geležinkeliai“, žinodami, jog netrukus įsigalios JAV sankcijos, nedelsdami pakeitė su „Belaruskalij“ sudarytą susitarimą ir atsisakė sau naudingos galimybės vienašališkai nutraukti sutartį.

Kaip informavo „Delfi“, apie pasikeitusią aplinkybę įmonė nepranešė Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijai. Ši gruodžio 21 d. priėmė sprendimą, kad 2018 m. OAO „Belaruskalij“ ir AB „Lietuvos geležinkelių“ sudaryta sutartis dėl krovinių vežimo geležinkeliais organizavimo, taip pat 2021 m. spalio mėnesio sutarties pakeitimas neatitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesų.

Šią ir kitas aplinkybes, kodėl trąšų tranzitas po gruodžio 8 d. nestojo, trečiadienį bendrame uždarame posėdyje aiškinosi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Ekonomikos komitetai. Parlamentarai svarstė, kokios sankcijos prieš Baltarusijos įmonę būtų efektyvios, taip pat vertintos „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos trąšų gamintojos sutarties aplinkybės nuo pat jos pasirašymo 2018 m.

Posėdyje dalyvavo susisiekimo ministras Marius Skuodis, „Lietuvos geležinkelių“, Vyriausybės, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos, Valstybės saugumo departamento atstovai.

Lietuvos geležinkelių įmonių asociacijos direktorius ir privačios vežėjos „LGC Cargo“ atstovas Tomas Keršis BNS anksčiau sakė, kad privatūs Lietuvos vežėjai geležinkeliais atmeta galimybę vežti krovinius, jei geležinkeliai nutrauktų sutartį su „Belaruskalij“ ir nebevežtų trąšų nuo Baltarusijos sienos iki Klaipėdos.

Jis anksčiau BNS yra sakęs, kad perimti baltarusiškų trąšų gabenimą iš „Lietuvos geležinkelių“ kliudo dvi techninės kliūtys: informacinių mainų susitarimas tarp buvusių NVS ir Baltijos šalių geležinkelių, pagal kurį prisijungti prie sistemos gali tik „Lietuvos geležinkeliai“, be to, tik antrinė LTG bendrovė „LTG Cargo“ turi susitarimą su Baltarusijos geležinkeliais dėl vagonų priėmimo ir perdavimo pasienio ruože.

Gruodžio 8 d. įsigaliojus JAV sankcijoms valstybinei Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, įmonės krovinių judėjimas Lietuvos teritorija nesustojo, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ lapkričio pabaigoje iš bendrovės gavo netipinius išankstinius mokėjimus už jos krovinių pervežimus iki kovo.

 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.