Skrydžių saugumo ekspertai prie Rusijos pavadinimo priklijavo raudoną vėliavą – štai ką tai reiškia

Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) beveik ketvirtadaliu sumažino Rusijos oro transporto bendrovių tinkamumo skraidyti vertinimą. Prie Rusijos pavadinimo saugumą vertinančioje interneto svetainėje ICAO prikabino raudoną vėliavėlę. Be Rusijos ją turi tik Pietų Azijos karalystė Butanas. Raudona vėliava – ženklas, įspėjantis apie tai, kad šalies vykdomi skrydžiai gali būti nesaugūs.

Aeroflot lėktuvas,aviacija<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Aeroflot lėktuvas,aviacija<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Sep 23, 2022, 8:02 PM

Minėtoje svetainėje – 187 valstybės, kurių saugumo auditą ir atlieka ICAO. Ir tik prie dviejų – raudonos vėliavėlės. Vis dėlto ICAO pabrėžia, kad tai nebūtinai reiškia, kad oro navigacijos paslaugų teikėjai, oro transporto bendrovės, orlaiviai ar aerodromai turi kokių nors saugumo trūkumų. Gali būti, kad, ICAO požiūriu, šalies vyriausybė nepakankamai kontroliuoja skrydžių saugą. Ką tai reiškia?

Dviguba registracija

Advokatų asociacijos „Delcredere“ teisininkas Artiomas Kasumianas „forbes.ru“ aiškino, kad minėta raudona vėliavėlė neturės įtakos Rusijos orlaivių vidaus skrydžiams. Tačiau kai kurios valstybės gali neįsileisti Rusijos lėktuvų į savo oro erdvę.

Nuogąstavimus dėl Rusijos orlaivių ICAO paskelbė dar birželio 15 d. Organizacija išleido specialų biuletenį, kuriame nurodė, kad Rusijos orlaiviai buvo įregistruoti kelių šalių registruose. Dėl to kyla problemų dėl jų naudojamos radijo įrangos licencijų ir tinkamumo skraidyti pažymėjimų. ICAO atstovas Anthony Philbinas paaiškino, kad ICAO nustatė, jog Rusijos veiksmai pažeidžia Čikagos konvencijos 18 straipsnį. Jame numatyta, kad orlaivis negali būti teisiškai registruotas daugiau nei vienoje valstybėje.

Prasidėjus karui Ukrainoje ir Vakarams įvedus sankcijas Rusijai, Bermudų civilinės aviacijos tarnyba sustabdė užsienyje pagamintų Rusijos orlaivių tinkamumo skraidyti pažymėjimų galiojimą. Bermuduose buvo užregistruoti 745 Rusijos oro vežėjų lėktuvai. Airija, dar viena šalis, kurioje masiškai registruojami Rusijos orlaiviai, taip pat sustabdė bendradarbiavimą. Reaguodama į tai, Rusija paspartino orlaivių perkėlimą į nacionalinį registrą. Taigi paaiškėjo, kad rusiški orlaiviai turi dvi registracijas – vakarietišką ir rusišką.

Kaip paaiškino specialistai, registracijos šalis išduoda vadinamąją radijo licenciją, kuria leidžiama lėktuvo įrangai naudoti tam tikrus dažnius. Dėl dvigubos registracijos lėktuvai turėjo tarsi du skirtingus registracijos numerius. Tai sukelia trukdžius, o šie savo ruožtu – grėsmę saugumui.

„Vienas iš svarbių neigiamų dvigubos registracijos aspektų yra tai, kad registracijos šalis yra atsakinga už orlaivio tinkamumo skraidyti palaikymą, o iš esmės – už saugų orlaivio eksploatavimą, – aiškina agentūros „Aviaport“ vykdomasis direktorius Olegas Pantelejevas. – Jei orlaivis vienu metu yra dviejų šalių registre, kyla klausimas, kurios šalies taisyklės reglamentuoja tinkamumo skraidyti priežiūrą, ar jos pakankamai ir visapusiškai įgyvendinamos, ar abiejų šalių reikalavimai neprieštarauja vieni kitiems“.

„Dviejų registracijų konfliktą galima išspręsti tik vienu būdu – panaikinant vieną iš registracijų“, – teigia teisininkas A.Kasumianas.

Detalių trūkumas

Dviguba registracija yra oficiali priežastis, dėl kurios buvo sumažinti Rusijos orlaivių saugos reitingai. „Forbes“ apklausti ekspertai mano, kad yra ir kita galimybė, kodėl taip nutiko.

Rusijai įvestos sankcijos paveikė dalių ir atsarginių dalių, būtinų skrydžių saugai užtikrinti, tiekimą, o negalėjimas įsigyti šių prekių lėmė ICAO sprendimą. Bent jau taip mano A.Kasumianas iš „Delcredere“.

Kas toliau?

Rusijos Transporto ministerija „Forbes“ teigė, kad iki 2022 m. vasario Rusijos registre buvo daugiau kaip 600 orlaivių. Šiuo metu į šį skaičių įtraukta dar 615 orlaivių, kurie, ministerijos teigimu, anksčiau buvo įregistruoti užsienio registruose. Šių orlaivių techninę priežiūrą ir tinkamumo skraidyti priežiūrą toliau vykdo Federalinė oro transporto agentūra („Rosaviacija“).

Transporto ministerija aiškina, kad Rusijoje skrydžių saugos klausimus reglamentuoja Federalinės aviacijos taisyklės, o šalies įmonės turi reikiamų išteklių, įrangos ir kvalifikuotų specialistų orlaiviams remontuoti ir prižiūrėti. O taisyklės, „susijusios su orlaivių tinkamumo skraidyti užtikrinimu, parengtos pagal ICAO standartus ir rekomenduojamą praktiką, taip pat pagal geriausią tarptautinę praktiką“.

Rugsėjo 27 d. vyks ICAO asamblėjos posėdis ir, pasak Transporto ministerijos, „Rusijos pusė savo kolegoms išsakys poziciją, kad kai kurių šalių vienašališki sprendimai uždaryti oro erdvę Rusijos vežėjams ir sustabdyti tinkamumo skraidyti pažymėjimų galiojimą yra grynai politinio pobūdžio“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.