Kainos auga, pirkėjai skursta, o prekybos tinklai ima valgyti vienas kitą – reikšmingas lūžis gali įvykti lapkritį

Kaip rodo Lietuvos Statistikos departamentas, vartotojų lūkesčiai prastėja, infliacija auga, prekyba maisto prekėmis krenta – norint išlaikyti apyvartas, reikės vieniems iš kitų atiminėti pirkėjus, o norint išlikti pelningais – kelti kainas.

G.Bitvinsko nuotr.
G.Bitvinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Oct 4, 2022, 9:00 AM, atnaujinta Oct 4, 2022, 9:03 AM

Kaip gi taip, pasakysite, – juk visi tinklai skelbia, kad pas juos veikia „pigintuvai“, kad „kainų kainos“ mažinamos arba „mažesnės už mažas“? Čia yra toks triukas – ne būti, bet atrodyti. Tinklai, versdami decibelais, vaizdais ir tonomis reklamą ant pirkėjo nori ne būti, o atrodyti pigiais – vietoje realaus kainų mažinimo, jiems lengviau užmokėti už reklamą, paformuoti nuomonę ir taip pamanipuliuoti ir toliau kelti kainas. Tai ir rodo kainų stebėjimo portalo „Pricer LT“ rugsėjo mėnesio kainų tyrimas.

2022 metų rugsėjo „Pricer.lt“ fiksuojamo vidutinio pigiausių maisto produktų krepšelio kainų analizė rodo, kad pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis Lietuvos parduotuvėse palyginus su 2022 rugpjūčio mėnesiu brango 2 eurais (2,8 proc.), ir buvo 17,23 euro (30,9 proc.) brangesnis, nei praeitų metų rugsėjo mėnesį.

2022 metų rugsėjo mėnesio „Pricer.lt“ pigiausių maisto prekių krepšelio kainų reitingas

„Maxima“ didina krepšelio kainą 3,68 euro ir lieka pirmoje reitingo vietoje. „Rimi“ didina kainą 1,81 euro ir lieka antroje vietoje. „Norfa“ didina krepšelio kainą 1,24 euro ir kyla į trečią vietą. „Barbora“ didina kainas 2,29 euro ir krenta į ketvirtą vietą. „Iki“ didina krepšelio kainą 4,5 euro ir krenta į penktą vietą. „e-Rimi“ didina kainas 3,19 euro atsistoja į šeštą vietą. „Last Mile“ („Iki“ internetinė parduotuvė) mažina kainas 3,06 euro ir atsistoja septintoje vietoje. „Lidl“ didina krepšelio kainą 2,35 euro ir krenta į aštuntą vietą.

Skirtumas tarp pigiausio („Maxima“) ir brangiausio („Lidl“) krepšelio yra 7,83 euro – 11,6 proc. Beje, skirtumas tarp pigiausio ir brangiausio krepšelio susitraukė dvigubai – praeitą mėnesį jis buvo 22 procentai. Tai rodo didėjančią konkurenciją tarp tinklų, tačiau vis dar nepakankamą, kad kainos pradėtų mažėti.

Populiarių ir gerai žinomų „Pricer.lt“ produktų vidutinio krepšelio kainų 2022 rugsėjo mėnesio analizė rodo, kad, lyginant su 2022 m. rugpjūčio mėnesiu, kainos kyla 0,97 euro (1,7 proc.), 2022 m. rugsėjo mėnesio žinomų produktų vidutinio krepšelio kaina buvo 16,39 euro (38,5 proc.) didesnė už 2021 m. rugsėjo mėnesio krepšelį.

Iš „Pricer.lt“ stebimų 52 prekių kainų brango 51 prekė, pigo 1 prekė. Iš viso reikšmingai (10 proc. ir daugiau) brangsta 47 prekės iš 52 stebimų. Labiausiai brangusios prekės: pigiausios pomidorų sultys, pigiausia grietinė, pigiausia varškė, pigiausias fermentinis sūris, saulėgrąžų aliejus „Natura“, pigiausias jogurtas, pusriebė „Dvaro“ varškė ir t.t.

Kiauliena

Kiaulienos kaina auga 52 proc., lyginant su praeitais metais. Galima patvirtinti praėjusio mėnesio spėjimą, kad rudeninio kainų mažėjimo nebus. Kainas gali koreguoti tik stiprus paklausos kritimas – viešojo maitinimo užsidarymas dėl aukštų energetikos kainų, mažai tikėtinas uždarymas dėl pandemijos.

Vištiena

Vištienos kainos didesnės nei praeitais metais 36,6 procento. Reikia tikėtis, kad kainos liks tame pačiame lygyje ir toliau neaugs.

Pieno produktai

Pieno produktai visi reikšmingai brangsta tiek Lietuvoje, tiek ir ES – ir jie, artėjant žiemos sezonui nepigs, nes pašarų kainų mažėjimą „kompensuos“ kylančios elektros ir šildymo kainos.

Kas bus artimiausiu metu?

Kaip ir minėta rugpjūčio mėnesį, infliacija mažės, bet kainos augs. Tinklai, panašu, didina konkurenciją – mažėja skirtumas tarp krepšelių, tačiau kainos vis vien yra keliamos. Jos galėtų kristi tik jeigu vartotojai dar labiau sumažintų pirkimą. Tas gali įvykti ne anksčiau lapkričio mėnesio – kai jau reikės sumokėti realias komunalines sąskaitas su šildymu. Kol kas vartotojai kainų kilimą priima ir mažmeninė prekyba krenta dar ne kritiškai – 5,5 proc. palyginamosiomis kainomis, o nominaliai prekybininkai mato kilimą. Gal tik „Rimi“ turi nominalų apyvartos kritimą – todėl ir pradėjo daužyti kainas bei užėmė vietas tarp pigiausių krepšelių.

Bet kokiu atveju, konkurencija tarp prekybininkų didės, bet pas vartotojus daugiau pinigų neatsiras (na, nebent Vyriausybė numatys kažkokius fantastinius kompensacinius mechanizmus), todėl tinklai galės tik atiminėti pirkėjus vienas iš kito.

Portalas www.pricer.lt kainas užfiksavo rugsėjo 23 dieną Lietuvos prekybos centruose „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“, „Lidl“, Lietuvos internetinėse parduotuvėse „Barbora“ ir „Rimi.lt“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.