Daugiau nei pusmetį veiklos negalinti pradėti vykdyti „Norfos“ parduotuvė taip pat skaičiuoja nuostolius.
Darbai Statybininkų prospekte vyksta pagal Savivaldybės ir „Norfos“ pasirašytą infrastruktūros sutartį. Pagal ją, prekybos tinklas įsipareigojo Statybininkų pr. atkarpos pertvarkymui ir aplinkinei infrastruktūrai skirti apie 3 milijonus eurų.
Darbai pradėti, tačiau kada bus užbaigti – aiškumo nėra. Todėl Statybininkų pr. susidarė transporto srautų „butelio kaklelis“. Dvi eismo juostos abiem kryptimis yra uždarytos. Formuojasi spūstys. Situacija tapo dar sudėtingesnė, kai praėjusią savaitę šalia remontuojamos Statybininkų pr. atkarpos buvo atidaryta „Lidl“ parduotuvė.
Primename, kad Klaipėdoje, Gedminų gatvėje, „Norfos“ parduotuvės statybos praktiškai buvo baigtos jau praėjusių metų viduryje, tačiau dėl užtrukusios Statybininkų prospekto rekonstrukcijos jis negali pradėti dirbti dar ir šiuo metu.
„Norfai“ neleidžiama pradėti veiklos nesutvarkius minėtos Statybininkų prospekto atkarpos.
Vykdant darbus Statybininkų pr. stringa procesai su ESO dėl energijos skirstomųjų tinklų perkėlimo. „Norfa“ atliko būtinuosius darbus dar liepos mėn., tačiau ESO jau pusmetį nesugeba iškelti elektros kabelių (už darbus iš dalies moka „Norfa“), dėl ko stringa tolesni kelio atkarpos remonto darbai.
Vilkina darbus
Antradienį su Klaipėdos meru susitikusio „Norfos mažmenos“ valdybos pirmininko Dainiaus Dundulio teigimu, susidarė stebėtina padėtis: dėl vilkinamų darbų kenčia ne tik „Norfa“, bet ir uostamiesčio gyventojai.
„Kartu su Klaipėdos meru ir Savivaldybės administracijos vadovu sutarėme, kad dėsime visas pastangas, jog ESO rangovai greičiau vykdytų savo įsipareigojimus“, – sakė D. Dundulis.
V. Grubliauskas pažymi, kad bendraujant ir derinant projektus su ESO atstovais problemų kyla nuolatos.
„Sudėtingai su ESO vyksta procesai įgyvendinant ir pačios Savivaldybės vykdomus projektus“, – „Vakarų ekspresui“ atskleidė V. Grubliauskas.
Anot jo, ESO turi įsipareigojimą tinklų iškėlimo darbus Statybininkų prospekte atlikti per porą savaičių. Tačiau jei situacija negerės ir darbai nebus pradėti vykdyti, V. Grubliauskas žada belstis į aukščiausių ESO vadovų duris sostinėje.
„Darbų negalima tęsti, kol nėra perkelti elektros kabeliai. Beveik kasdien važiuoju šia atkarpa. Visas Statybininkų prospektas iki išvažiavimo iš miesto yra sutvarkytas, o čia susidaro „butelio kakliukas“, – sakė V. Grubliauskas.
Jis tikisi, kad ESO negadins savo „gero įvaizdžio“ ir problemos pradės spręstis.
„Vakarų ekspresui“ D. Dundulis sakė, jog istorija su ESO tęsiasi jau beveik metus laiko.
„Avansinį mokėjimą atlikome dar praėjusių metų balandį“, – tvirtino D. Dundulis.
Anot jo, šiuo metu „Norfa“ turi ESO atsakymą, kad savo darbus jie atliks per dvi savaites, kai „bus baigtos viešųjų pirkimų procedūros“.
ESO Ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas „Vakarų ekspresui“ teigė, jog aukštos įtampos kabelio iškėlimas Statybininkų pr. užtruko todėl, kad iš pradžių buvo netinkamas projektas.
„Pradžioje kabelio perkėlimas buvo numatytas kasant tranšėją, tačiau paaiškėjo, kad dėl to tektų iškirsti medžius“, – sakė P. Kalmantas.
Anot jo, todėl buvo priimtas sprendimas kebelį kloti sudėtingesniu būdu, ne tranšėjos. Sykiu reikėjo keisti projektą, užtruko viešųjų pirkimų procedūros. Taip pat vyko derybos su „Norfa“ dėl papildomo apmokėjimo.
Kol ESO neskuba, D. Dundulis skaičiuoja patiriamus nuostolius.
„Parduotuvė su visa įranga stovi nuo praėjusių metų liepos. Vien skaičiuojat nuomos mokestį nuostoliai jau siekia per 300 000 eurų“, – sakė D. Dundulis.
Anot jo, prie to reikėtų pridėti ir bankų palūkanas nuo maždaug 6 milijonų projekto vertės.
Konkurencija
Keista situacija susidarė minimoje uostamiesčio dalyje dar ir dėl to, kad visai šalia vienu metu pradėjo dygti būtent dviejų konkurentų – „Lidl“ ir Norfa“ – parduotuvės.
Nors „Norfa“ savo projektą pradėjo įgyvendinti pirmoji, tačiau „Lidl“ šiuo metu jau atidaryta ir veikia, o „Norfa“ toliau sprendžia infrastruktūros įrengimo problemas.
Akivaizdu, kad vėliau pradėjusi savo parduotuvės statybą „Lidl“ laimėjo.
Ne „Norfos“ naudai susiklostė ir finansinė infrastruktūros įrengimo situacija: „Norfa“ papildomai infrastruktūrai Statybininkų pr. išleis per 3 mln. eurų, o „Lidl“ investicijos į miesto infrastruktūrą yra kelis kartus mažesnės.
Tikslios sumos, kurią išleido „Lidl“ įrengdama miesto infrastruktūrą, „Vakarų ekspresui“ nepavyko sužinoti.
Tačiau Savivaldybės Statybos ir infrastruktūros plėtros skyrius vedėjas Valdas Švedas pasidalino informacija, kad dar 2021 metais, pasirašant sutartį, buvo planuojama, kad „Lidl“ investicijos į aplinkinę infrastruktūrą bus apie 0,5 milijono eurų.
Taigi dvi parduotuvės, į kurias dauguma pirkėjų atvyks tuo pačiu Statybininkų prospektu, prie prospekto rekonstrukcijos finansiškai prisideda labai skirtingai.
Klaipėdos savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Andrius Dobranskis teigė, kad viskas yra logiška. „Norfa“ yra arčiau Statybininkų pr., Gedminų ir Žardininkų gatvių sankryžos, kurios rekonstrukcija reikalauja didžiausių išlaidų. Dėl to ir moka daugiau.
„Norfa“ pasirašė infrastruktūros sutartį, sąlygos tiko“, – priminė A. Dobranskis.
Tačiau padėtį analizuojantis „Norfos“ savininkas D. Dundulis nėra patenkintas situacija.
„Keista dar ir tai, kad „Norfa„ įpareigota tiesti kelius šalia konkurentų parduotuvės. Ar „Norfa„ turi tiesti „Lidlui„ kelius?“ – retoriškai klausė D. Dundulis.
Pirmesnis – ne gudresnis
Dviejų konkuruojančių prekybos tinklų istorija parodė, kad pirmesnis nebūtinai yra gudresnis.
Akivaizdu, kad vėliau savo projektą pradėjusi „Lidl“ sugebėjo laimėti laiko.
„Lidl“ išleido ir mažiau pinigų miesto infrastruktūrai, tačiau tai jau lėmė jų sprendimas įsigyti būtent sklypą Statybininkų pr. 18.
Klaipėdos savivaldybės Urbanistikos ir architektūros skyriaus inžinierius Arūnas Dieninis sako, kad visi infrastruktūros įsipareigojimai yra surašyti detaliuosiuose planuose.
„Norfa“ žinojo, kokį sklypą įsigyja ir kokie įsipareigojimai yra“, – sakė A. Dieninis.
Taigi Savivaldybės pozicija aiški: abiejų prekybos tinklų investicijos į aplinkinę infrastruktūrą yra aiškiai apibrėžtos dokumentuose ir jokių pretenzijų būti negali.
Tačiau D. Dundulis akcentuoja, kad galutinius sprendimus priima žmonės.
„Abiejų parduotuvių projektavimas vyko vienu metu“, – sako D. Dundulis ir stebisi, kodėl „Norfos“ įsipareigojimai miesto infrastruktūrai buvo daug didesni nei „Lidl“.
Miesto aikštelė
„Vakarų ekspresui“ domintis šia istorija paaiškėjo ir dar vienas „Lidl“ vadybos laimėjimas.
Praėjusią savaitę atidarant naują „Lidl“ parduotuvę, jo atstovai minėjo, kad šalia parduotuvės, arčiau Statybininkų pr., miesto žemėje, jie įrengė ir automobilių stovėjimo aikštelę.
Akcentuojama, kad šioje aikštelėje, kur telpa apie 45 automobilius, mašinas gali laikyti aplinkinių namų gyventojai.
Tačiau „Lidl“ sąmoningai ar ne nutyli, kad už aikštelės įrengimą 190 000 eurų sumokės Savivaldybė iš biudžeto.
V. Švedas sako, kad papildoma aikštelė parduotuvės veiklai nebuvo reikalinga, todėl ir buvo sutarta, kad „Lidl“ ją įrengs, o miestas apmokės išlaidas.
O štai V. Grubliauskas giria „Norfą“ ir jos socialinę atsakomybę.
Anot mero, nors jau pastatyta „Norfos“ parduotuvė dar neveikia, „Norfa“ leidžia aplinkinių namų gyventojams laikyti savo automobilius, šalia esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje.
„Galėtume prie įvažiavimo į aikštelę uždėti statybinius blokus. Bet laikomės principo, jei galima, daryti, kad žmogui būtų geriau“, – sakė D. Dundulis.
„Lidl“ stovėjimo laiką aikštelėje prie savo parduotuvės apribojo iki 1,5 valandos.