Lietuvos bankas įvertino mokesčių reformą – štai į ką ekspertai atkreipė dėmesį

Lietuvos bankas (LB) pateikė ekspertinį mokesčių reformos teisinio reguliavimo įvertinimą – naujienų agentūros „Elta“ gautame dokumente tvirtinama, kad siekiant teisingesnės ir ekonomikos augimui palankesnės mokesčių sistemos daugeliu atvejų iš esmės pasirinktos tinkamos priemonės.

LB vertinimu, siūlomi mokestiniai pakeitimai neturės reikšmingo poveikio Lietuvos ekonomikos tarptautiniam konkurencingumui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
LB vertinimu, siūlomi mokestiniai pakeitimai neturės reikšmingo poveikio Lietuvos ekonomikos tarptautiniam konkurencingumui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Aug 22, 2023, 9:29 AM, atnaujinta Aug 22, 2023, 2:22 PM

LB išvadoje teigiama, kad siūlomų mokestinių pakeitimų visuma padidintų Lietuvos gyventojų gaunamų pajamų apmokestinimo vertikalųjį ir horizontalųjį teisingumą – skirtumas tarp pagal darbo sutartis dirbančių ir individualia veikla užsiimančių asmenų mokamų vidutinių efektyviųjų tarifų, anot LB, sumažės nuo maždaug 16 proc. punktų (2023 m.) iki 8 proc. punktų (2026 m.).

Taip pat, LB vertinimu, siūlomi mokestiniai pakeitimai neturės reikšmingo poveikio Lietuvos ekonomikos tarptautiniam konkurencingumui.

LB pažymi, kad mokestiniai pakeitimai suteiks teigiamą impulsą Lietuvos ekonomikos augimui trumpuoju ir vidutiniu laikotarpiais, tačiau tikėtinas ribotas postūmis siekiant artesnio ES vidurkiui valdžios sektoriaus biudžeto pajamų ir BVP santykio, kuris Lietuvoje sudaro 35,8, o ES – 46,4 proc.

Daugiau vertikaliojo teisingumo

Siūlomas pajamų apmokestinimo pakeitimas sumuoti įvairių rūšių pajamas, viršijančias 60 arba 180 vidutinius darbo užmokesčius (VDU), ir joms pritaikant papildomus tarifus, suteiks Lietuvos mokesčių sistemai daugiau vertikaliojo teisingumo, tvirtinama LB išvadoje.

Taip pat mokestiniai pakeitimai kartu su neapmokestinamojo pajamų dydžio (NPD) didinimu mažins mokestinę naštą, susijusią su pagal darbo sutartį gaunamomis pajamomis (mažesnėmis nei maždaug vienas vidutinis darbo užmokestis (VDU) ir didesnėmis nei penki VDU per mėn.).

Didėjant mokestinei naštai už individualios veiklos pajamas, maža dalis vidutinių ir didesnių pajamų gavėjų pajustų reikšmingą mokestinės naštos padidėjimą, bet dėl tikėtino NT mokesčio regresyvumo pajamų nelygybė gali mažėti lėčiau, nei tikimasi, pažymi LB.

LB mano, kad poveikis Lietuvos šešėlinės ekonomikos dydžiui priklausys nuo dirbančiųjų ir verslininkų reakcijos į pasikeitusią mokestinę naštą. Tuo tarpu investicinės sąskaitos taikymas turės teigiamą poveikį finansinį kapitalą sukaupusiems ar ketinantiems jį kaupti gyventojams, tačiau šis poveikis bus nedidelis ir pasireikš per ilgesnį laikotarpį.

LB tikina, kad biudžeto lėšų netekimas dėl didinamo NPD gali siekti apie 0,3 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP) jau 2024 m., o įgyvendinant visą NPD didinimo planą, šis netekimas toliau didėtų ir vėlesniais metais.

Siūlomi mokestiniai pakeitimai realiojo BVP augimo tempą 2024–2028 m. (akumuliuotai), LB vertinimu, padidintų 0,4, o metinę infliaciją (akumuliuotai) kilstelėtų 0,6 proc. punkto. Realiajai ekonomikai didžiausias poveikis pasireikštų per artimiausius trejus metus (2024–2026 m.), o įtaka infliacijai būtų gana tolygi visu siūlomų mokestinių pakeitimų įgyvendinimo laikotarpiu (2024–2028 m.).

Mokestiniai pakeitimai labiausiai veiktų gyventojų pajamų mokesčio (GPM) surinkimą. NPD didinimas jį mažintų, tačiau dėl to didėtų gyventojų disponuojamosios pajamos. 2024 m. jos būtų 0,4 proc. (176 mln. eurų) didesnės nei tuo atveju, jei mokesčiai nebūtų keičiami. Kiekvienais paskesniais metais gyventojų disponuojamosios pajamos būtų veikiamos vis palankiau ir 2028 m. jos būtų 1,3 proc. didesnės nei tuo atveju, jei mokesčiai nebūtų keičiami. Didesnė gyventojų perkamoji galia palankiai veiktų vidaus paklausą – tiek privatųjį vartojimą, tiek investicijas, o tai, LB manymu, didintų Lietuvos ūkio aktyvumą.

Galiausiai LB konstatuoja, kad šie siūlymai suteiks trumpalaikį impulsą ekonomikos aktyvumui, tačiau tvariam ekonomikos potencialo augimui didelės įtakos neturės. Nors siūlomi mokestiniai pakeitimai yra pokytis tinkama linkme, tačiau jie turės mažą įtaką potencialiam ekonomikos augimui dėl tikėtina riboto postūmio siekiant artesnio ES vidurkiui valdžios sektoriaus biudžeto ir BVP santykio gerinant balansą tarp mažiau verslo ciklui jautrių ir ekonomikos augimo potencialui palankesnių mokesčių bei darbo ir kapitalo apmokestinimo.

Seimo opozicinių frakcijų atstovai prašė ekspertinio mokesčių reformos teisinio reguliavimo įvertinimo birželio pabaigoje.

Kaip „Eltai“ tuomet teigė Mišrios Seimo narių grupės seniūną Agnė Širinskienė, raštą, adresuotą parlamento Biudžeto ir finansų komitetui (BFK), pasirašė visų mažumos frakcijų atstovai – viso iniciatyvą palaikė 47 politikai.

Parlamentarai prašė įvertinti, kokį poveikį smulkiam ir vidutiniam verslui, viduriniai klasei bei Lietuvos konkurencingumui pasaulyje turės siūlomi mokestiniai pakeitimai. Taip pat buvo siekiama atsakyti į klausimą, ar vykdoma mokesčių pertvarka neskatins atsisakyti individualios veiklos, imtis verslo iškėlimo į aplinkines valstybes arba mokesčių vengimo. Be to, buvo keliamas klausimas, kaip siūlomas reguliavimas atsilieptų regionų plėtrai ir užsienio investicijoms.

Į LB ekspertinio mokesčių reformos vertinimo kreipėsi parlamento BFK ir Socialinių reikalų ir darbo komitetai.

V. Mitalas: LB išvada byloja, kad mokesčių reforma koncentruojasi į niekalus

Seimo vicepirmininkas Vytautas Mitalas tvirtina, kad LB pateiktas ekspertinis mokesčių reformos vertinimas įrodo, kad ji „koncentruojasi į niekalus“. Pasak jo, lūkestis viešųjų paslaugų kokybės gerinimui sukurtas, bet liks neišpildytas.

„Lūkestis viešųjų paslaugų kokybės gerinimui sukurtas, bet jis liks neišpildytas, kaip ir neturės jokio svarbesnio poveikio ekonominiam konkurencingumui ir tiesioginių užsienio investicijų pritraukimui“, – savo feisbuko paskyroje teigė V. Mitalas

„LB neturi atsakymo į esminius klausimus, kuriuos dabar svarstome Seime, pavyzdžiui, kokią įtaką planuojami pakeitimai turės šešėliui. (...) Aš priminsiu, kad reformos autoriai žada, jog priėmus šiuos pokyčius padidės teisingumo sistemoje, tačiau tai susiję tik su tuo, kaip interpretuojamas mokesčių didinimas individualia veikla besiverčiantiems asmenims“, – aiškino jis.

Seimo Laisvės frakcijos seniūnas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad LB konstatuoja, jog siūlomas nekilnojamo turto (NT) mokesčio modelis yra neteisingas.

„Vienais atvejais mokestis gali būti regresyvus skirtingos vertės turtui, kitais atvejais tos pačios vertės būstas skirtingai apmokestinamas skirtingose savivaldybėse“, – sakė politikas.

„Taip pat reformos autoriai kuria lūkestį, kad bus sudaryta galimybė gerinti valstybės teikiamų viešųjų paslaugų kokybę, tačiau šiuo metu svarstomų įstatymų fiskalinis poveikis valstybės biudžetui būtų neigiamas (apačioje paaiškinu), o įvertinus galimybę šešėlio augimui, kuri yra labai reali, bus įkaltas dar didesnis vinukas“, – akcentavo jis, pridėdamas, kad kai kurių lengvatų verslui pratęsimas geras, bet per mažas žingsnis matant tarptautinę aplinką.

Galiausiai V. Mitalas tikino, kad mokesčių reforma yra apmokestinami individualia veikla užsiimantys vilniečiai, o viešųjų paslaugų kokybei, mokytojų atlyginimui didinimui ar „naujų vadovėlių atspausdinimui nuo rugsėjo 1 d.“ – tai nepadės.

„Tai yra daug triukšmo dėl nieko. Arba kitaip – daug triukšmo dėl kažkokios dalies RRF pinigų, nes Finansų ministerija neturėjusi mandato iš koalicijos partnerių sukalė daugiausiai mokestinių pakeitimų rodiklių iš visų šalių Europoje ir dabar uodega vizgina šunį“, – pabrėžė jis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.