Seime pirmąkart apsvarstytas 2024 m. valstybės biudžeto projektas grąžintas Vyriausybei tobulinti

Antradienį Seimo plenarinėje posėdžių salėje parlamentarai apsvarstė 2024 m. biudžeto projektą bei grąžino jį Vyriausybei tobulinti.

Antradienį Seimo plenarinėje posėdžių salėje parlamentarai apsvarstė 2024 m. biudžeto projektą bei grąžino jį Vyriausybei tobulinti.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Antradienį Seimo plenarinėje posėdžių salėje parlamentarai apsvarstė 2024 m. biudžeto projektą bei grąžino jį Vyriausybei tobulinti.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Ignas Dobrovolskas

Nov 21, 2023, 12:00 PM, atnaujinta Nov 21, 2023, 4:36 PM

Diskusijoje savo išvadas pateikė Seimo komitetai bei parlamentarai individualiai.

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas Mindaugas Lingė tikino, kad kitų metų biudžeto projektas yra parengtas atsakingai, siekiant užtikrinti žmonių pajamų augimą, šalies saugumo stiprinimą bei investicijas Lietuvos ateičiai.

„Kitų metų projekte suplanuoti finansiniai rodikliai darys teigiamą įtaką gyventojų finansiniam atsparumui padidinant jų pajamas, didės nepamokestinamasis pajamų dydis, darbo užmokestis ir socialinės išmokos“, – Seimo plenarinių posėdžių salėje teigė M. Lingė.

„Atkreiptinas dėmesys, kad kitąmet vėl galios Mastrichto kriterijai, tad Europos Sąjungos šalys, taip pat ir Lietuva, turės išlaikyti mažesnį nei 3 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP) biudžeto deficitą bei neturėti didesnės nei 60 proc. BVP dydžio skolos“, – pažymėjo jis.

M. Lingė tvirtino, kad komitetų bei parlamentarų siūlymai biudžetui buvo netinkami, nes nebuvo įvardinti tinkami finansavimo šaltiniai ir galimas išlaidų mažinimas.

„Atsižvelgiant į tai, kad biudžeto projekte suplanuotos visos numatomos gauti pajamos, komitetų bei Seimo narių siūlomų finansavimo šaltinių, tokių kaip numatomos papildomai gauti pajamos, nesiūlant sumažinti konkrečias išlaidas ar jas perskirstyti tarp asignavimų valdytojų, yra netinkami ir ženkliai blogintų 2024 m. valdžios sektoriaus balanso rodiklį“, – sakė BFK pirmininkas.

„Netinkamas nurodytas šaltinis tapo pagrindine Biudžeto ir finansų komiteto nepritarimo siūlymams priežastimi“, – aiškino jis.

BFK priėmė sprendimą pasiūlyti Vyriausybei įvertinti Valstybės kontrolės ir Lietuvos banko išvadose pateiktas pastabas, pritarti Žmogaus teisių komiteto pasiūlymui bei atsižvelgti į siūlymus, kuriems komitetas nepritarė.

„Atsižvelgiant į Seimo komitetų ir parlamentarų prioritetinius pasiūlymus siūlome Vyriausybėje įvertinti galimybę skirti papildomas lėšas Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti ir neformaliojo vaikų švietimo krepšeliui padidinti. Taip pat pasiūlyti apsvarstyti Seimo komitetų ir parlamentarų pasiūlymus, kuriems komitetas nepritarė“, – BFK išvadą pristatė konservatorius.

Biudžetui komitetai pritarė, tačiau ragino Vyriausybę atsižvelgti į siūlymus

2024 m. biudžeto projektą taip pat palaikė visi 15 parlamento komitetų, tačiau ragino Vyriausybę atsižvelgti į jų siūlymus.

Vis tik Audito komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė tvirtino, kad komitetas ragina Valstybės kontrolei skirti didesnes lėšas.

„Audito komitetas (...) bendru sutarimu įvertino, kad 2024 m. Valstybės kontrolei numatyti asignavimai, kurie yra 10,2 mln. eurų neatitinka institucijos poreikių, jog būtų užtikrinta jos veikla. Papildomų lėšų poreikis yra 406 tūkst. eurų“, – sakė R. Budbergytė.

Papildomų lėšų poreikį išreiškė ir Kultūros, Sveikatos reikalų komitetai. Vis tik Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Laurynas Kasčiūnas džiaugėsi, kad Vyriausybė yra linkusi atsižvelgti į jo siūlymus.

„Džiaugiamės pirmadienį vykusio neformalaus Vyriausybės susitikimo sprendimais padėti dar labiau Migracijos departamentui, kuris yra priešakinėse linijose. Džiaugiuosi, kad buvome išgirsti“, – tvirtino L. Kasčiūnas.

Opozicija biudžetą vadino rinkiminiu, valdantieji – atsakingu fiskalinės drausmės požiūriu

Parlamento Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narys Algirdas Butkevičius tikino, kad kitų metų biudžeto projektą galima pavadinti rinkiminiu, o dėl priimtų sprendimų kils problemų 2025 ir 2026 metais.

„Šį biudžeto įstatymo projektą pavadinčiau rinkiminiu projektu, taip vadina ir dalis ekonomistų, kurie yra susipažinę su projektu. Toks vertinimas kyla dėl to, kad fiskalinis deficitas planuojamas 3 proc. nuo BVP, tai reiškia, kad 2025 ir 2026 metais turėsime labai blogą situaciją“, – tvirtino A. Butkevičius.

„Mokesčių reforma neįgyvendinta, o visi socialiniai įsipareigojimai, kurie buvo didinami kiekvienais metais, pastoviai augo. 2025 ir 2026 metais susidursime su atveju, kai turėsime ir daugiau skolintis, ir didinti fiskalinį deficitą bei valstybės skolą“, – dėstė jis.

Ekspremjerui pritarė ir „darbietis“ Vytautas Gapšys, akcentavęs, kad biudžeto svarstymo metu koncentruojamasi buvo į „paklodės tampymą“.

„Tai yra paskutinis šios Vyriausybės biudžetas, kuriam įtaką daro ši Vyriausybė – prisiima įsipareigojimus, numato išlaidas ir bus atsakinga už biudžeto vykdymą. Kai turi paskutinį Vyriausybės biudžetą, turi lūkestį, kad tai bus pats geriausias, brandžiausias projektas, (...) deja lūkestis ir lieka lūkesčiu, nes biudžetas tapo paklodės tampymu, lėkščių daužymu“, – tikino V. Gapšys.

Vis tik Seimo Laisvės frakcijos seniūnas Vytautas Mitalas, kad biudžetas yra gausus ir Vyriausybė stengiasi atsižvelgti į kelių bei švietimo sektorių problemas.

„Biudžetas, kuris 2024 metams yra pateiktas yra gana gausus. 2 mlrd. eurų papildomų pajamų papildo Lietuvos biudžetą, natūralu, kad ir išlaidos gana ženkliai didėja tiek švietimui, tiek kitoms reikmėms“, – sakė V. Mitalas.

Galiausiai parlamento Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eugenijus Gentvilas išskyrė, kad biudžeto projektas yra atsakingas fiskalinės drausmės požiūriu.

„Manau, kad brėžiama aiški kryptis – atsakingas biudžetas fiskalinės drausmės požiūriu. Taip, turėjome porą metų galimybę laisviau elgtis, šiandien to sau nebegalime leisti ir sugebame apsibrėžti fiskalinės drausmės ribose“, – teigė E. Gentvilas.

Vyriausybės pateiktame 2024 m. biudžeto projekte numatyta, jog valstybės pajamos kitais metais sieks 17,01 mlrd. eurų, išlaidos – 20,5 mlrd. eurų. Lyginant su 2023 m., numatoma, kad biudžeto pajamos augs 1,46 mlrd. eurų (9,4 proc.), išlaidos – beveik 1,5 mlrd. eurų (7,9 proc.).

Valdžios sektoriaus skola 2024 m. sudarys 39,8 proc. (neįvertinus ES balanso ir kaupimo poveikio – 38,9 proc.), deficitas – 2,9 proc. (be laikinųjų priemonių – 2,5 proc.). 2025 m. numatoma, kad skola sieks 43,1 proc., o deficitas 2,5 proc.

Tiesa, premjerė Ingrida Šimonytė pirmadienį žurnalistams sakė, kad Vyriausybė trečiadienį ketina pakoreguoti 2024 m. projektą ir jame numatyti didesnį finansavimą keliams. Jį patobulinus, ministrės pirmininkės teigimu, biudžeto deficitas šoktels iki leistinos ribos – 3 proc. nuo BVP.

Kitąmet vėl galios Mastrichto kriterijai, tad ES šalys, taip pat ir Lietuva, turės išlaikyti mažesnį nei 3 proc. BVP biudžeto deficitą bei neturėti didesnės nei 60 proc. BVP dydžio skolos.

Biudžeto projektas Seimui pateiktas spalio 10 d., parlamentarų bei institucijų siūlymų suma sudaro per 1,3 mlrd. eurų, didžiausias sumas siūlant skirti kelių infrastruktūrai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.