Viskas apie žmogų, sukūrusį „Pokemon Go“

„Pokemon Go“ gali atnešti atsiskyrusiai nuo interneto giganto kompanijai „Niantic Labs“ penkis milijardus dolerių metinių pajamų, rašo Ryanas Macas portale „forbes.ru“.

Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai Liono parke.<br>E.Grižibauskienės nuotr.
Pokemonų medžiotojai.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Pokemonų medžiotojai.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

Sep 7, 2016, 6:34 AM, atnaujinta May 13, 2017, 9:13 PM

Šio išmaniuosiuose telefonuose žaidžiamo žaidimo entuziastų neįmanoma nepastebėti. Jiems būdinga speciali maniera laikyti mobilųjį įrenginį vienoje rankoje priešais save, sako Johnas Hanke, vienas iš „Pokemon Go“ kūrėjų, kai mes vaikštinėjame San Diege prieš jam pasakant kalbą tarptautiniame festivalyje „Comic-Con“. „Štai jie, – rodo J.Hanke į susikibusią porelę su „mobiliakais“ rankose. – Ir va anas, su kuprine. Ir štai ten stovintys žmonės“.

Po pasirodymo liepos mėnesį „Pokemon Go“ – bendrovės „Niantic Labs“ nemokamas žaidimas vadinamosios papildytosios realybės technologijos pagrindu (angl. „augmented reality“ – technologija kompiuteriu sukurtam vaizdui uždėti ant vaizo, kurį vartotojas mato realybėje. – Red.) – viršija visus rekordus .“Apple“ tvirtina, kad per pirmąją savaitę šis žaidimas pagal parsisiuntimų skaičių pralenkė visas taikomąsias programas (vadinamąsias programėles) per visą šio segmento istoriją. Kas dešimtas amerikietis žaidžia „Pokemon Go“ kasdien („App Annie“ duomenys), ir kiekvieną dieną vien tik JAV žaidimo reikmenų pardavimas atneša 6 mln. dolerių („SurveyMonkey“ duomenys). Apskritai, šį žaidimą galima žaisti 37 šalyse. Kandidatė į JAV prezidento postą Hillary Clinton jį panaudoja savo rinkimų kampanijoj, dainininkas Justinas Bieberis medžioja pokemonus Centriniame parke, o vienas reporteris buvo kaip reikiant pabartas už tai, kad žaidė per valstybės departamento pranešimą spaudai.

O juk visa tai galėjo ir neatsitikti. Dar prieš metus bendrovė „Niantic“ buvo vos pastebima tarp daugybės „Google“ startuolių. Kai korporacija pradėjo reorganizavimą, ją galėjo arba perduoti padaliniui, kuriančiam operacinei sistemai „Android“ pritaikytas programėles, arba apskritai likviduoti. Bet „Google“ vadovai buvo pakankamai protingi, kad duotų „Niantic“ šansą rasti užsienio investuotojų, atsiskirti ir pradėti gyventi savo gyvenimą. Taip Johnas Hanke gavo galimybę sudaryti sutartį su „Nintendo“ ir „Pokemon Co“ ir sukurti populiariausią visų laikų žaidimą. Korporacijai „Google“ ši istorija virto geromis pajamomis: korporacijai priklauso apie 30 proc. „Niantic“ akcijų, ir ji gali uždirbti iš „Pokemon Go“ daugiau nei 5 mlrd. dolerių per metus („Macquarie Group“ vertinimu). Jeigu „Google“ būtų pasilikusi kompaniją pas save, aš nesu tikras, kad mes apskritai turėtume šį žaidimą, ir tikrai jis nebūtų pasirodęs per tokį trumpą laiką“, – sako Gilmanas Louie, „Niantic“ direktorių tarybos narys.

J.Hanke seniai domėjosi vaizdo žaidimais. Dar vaikystėje jis išmoko programuoti kompiuteriu „Atari 400“. Baigęs Teksaso universitetą Ostine, Johnas išvyko į Kalifornijos universiteto Haaso verslo mokyklą Berklyje, kadangi ketino įsteigti kompiuterinių žaidimų kompaniją. Ir ten prisijungė prie startuolio „Archetype Interactive“, kurį įkūrė jo bendraklasis. Jų „Meridian 59“ tapo pirmuoju MMORPG žaidimu (iš angl. massively multiplayer online role-playing game) – 3D formato interneto kompiuteriniu žaidimu vaidmenimis, kurį vienu metu žaidžia daug žaidėjų (bendrovę jie pardavė verslo mokyklos baigimo dieną).

Tada Johnas įkūrė ir 2000-aisiais pardavė dar vieną bendrovę, kuriančią kompiuterinius žaidimus, o po to įkūrė bendrovę „Keyhole, Inc.“ – geodezinės programinės įrangos kūrėją (bendrovė buvo įkurta 2001 metais ir pirmoji pradėjo kurti geografinių duomenų vizualizavimo programas. – Red.). Ši technologija, suteikianti internautui galimybę matyti palydovinius žemės paviršiaus vaizdus, patraukė vieno iš „Google“ įkūrėjų – Sergejaus Brino – dėmesį. 2004 metų spalio mėnesį „Google“ nupirko „Keyhole“ už maždaug 35 mln. dolerių.

Iš pradžių J.Hanke manė, kad liks „Google“ tik porą mėnesių, bet išdirbo ten daugiau kaip 10 metų kaip vienas iš korporacijos geokomandos vadovų. Prie jo 2005 metais įgyvendintas projektas „Google Earth“, taikomoji programa „Google Maps“ buvo instaliuota pirmajame „Apple“ kompanijos sukurtame išmaniajame telefone – „iPhone“ – ir tapo antru kompanijos produktu pagal informacijos srautus po paieškos sistemos. Tačiau 2010 metais J.Hanke jau norėjo išeiti ir daryti tai, kas jam labiausiai patinka – jį traukė idėja apjungti kompiuterinius žaidimus su kortomis. Larry Page'as, antrasis iš bendrovės „Google“ įkūrėjų, bandydamas išsaugoti vertingą darbuotoją, skyrė jam žmonių ir lėšų atskiram projektui. J.Hanke įkūrė bendrovę „Niantic Labs“, pavadindamas ją laivo, kuriuo į Kaliforniją atplaukė pirmieji aukso ieškotojai, atminimui.

Pasimiklinusi su „papildyta realybe“ ir sukūrusi produktą, leidžiantį susipažinti su miestų įžymybėmis išmaniajame telefone arba naudojantis akiniais „Google Glass“, bendrovė „Niantic“ 2012 metų pabaigoje išleido „Ingress“. Tai buvo pirmasis J.Hanke bandymas sukurti žaidimą geolokacijos pagrindu, kurį galėtų žaisti dvi komandos. Šios komandos turi užimti atitinkamas vietas realiame pasaulyje, naudodamosios mobiliaisiais telefonais. Žaidimas sudomino rimtus žaidėjus, tačiau revoliucijos kompanijoje „Google“ nesukėlė. 2014 metų pavasarį J.Hanke pradėjo galvoti, kaip apjungti žaidimą geolokacijos pagrindu su kokiu nors sėkmingu pramoginiu „brendu“, kad pritrauktų kuo daugiau internautų. Mąstė apie „Mario“ ir „Donkey Kong“, bet apsistojo ties „Pokémon“ – franšize, pagimdžiusia daugybę animacinių filmukų, videožaidimų, ir t.t. (2016 metų gegužės mėnesio duomenimis gaminiai su „Pokemon“ prekės ženklu per visą laiką atnešė 45 mlrd. dolerių pajamų).

Atsitiktinai buvęs J.Hanke bendradarbis „Google Maps“ padalinyje Tatsuo Nomura taip pat kūrė planus, žvalgydamasis į „Pokemon“. 2014 metų balandžio 1-ąją – Melagių dieną – jis norėjo suteikti išmaniųjų telefonų savininkams galimybę paieškoti pokemonų „Google Maps“. Pasak T.Nomuros, „Pokemon Co“ generalinis direktorius iškart pritarė jų idėjai. „Iš esmės nebuvo jokių derybų“, – sako jis. J.Hanke atkreipė dėmesį į šios išdaigos su pokemonais sėkmę ir paprašė T.Nomurą suorganizuoti jo susitikimą su kompanijos savininkais. Jo laimei, „Pokemon Co“ vadovas Tsunekazu Ishihara pasirodė esąs „Ingress“ gerbėjas. T.Ishihara įvertino, kokias galimybes geolokacija duoda „Pokemon“ žaidimui, ir 2014 metų vasarą J.Hanke pradėjo kurti „Pokemon Go“ (sandorio su japonais smulkmenų jis neatskleidžia).

Tuo metu „Niantic“ padėtis kompanijoje „Google“ ėmė kelti daug klausimų. Patronuojančioji kompanija rengėsi reorganizacijai, kadangi buvo kuriama kontroliuojančioji bendrovė „Alphabet“.

„Google“ vadovai nežinojo, ką daryti su J.Hanke grupe. Pasklido kalbos, kad jo bendrovę gali prijungti prie grupės, kuriančios „Android“ platformą, bet perspektyva turėti reikalų su giganto biurokratais jo neviliojo. J.Hanke pradėjo derybas dėl atsiskyrimo nuo „Google“ ir gavo leidimą ieškoti finansavimo. Jis rengė susitikimus su tokių rizikos kapitalo kompanijų atstovais, kaip „Andreessen Horowitz“ ir „Kleiner Perkins Caufield & Byers“, bet visi jie įvertino jo bendrovę 150 mln. dolerių. Vienas iš investuotojų prisimena, kad J.Hanke tada kalbėjo apie „Ingress“ ir nė žodžiu neužsiminė apie „Pokemon“. Galų gale, bendrovės „Niantic“ generaliniam direktoriui pavyko apsieiti be rizikos kapitalo kompanijų. Jis pritraukė 35 mln. dolerių (įvertinus bendrovę 175 mln. dolerių) iš „Google“, „Nintendo“, „Pokemon Co“ ir keleto verslo angelų (privačių investuotojų, investuojančių savo kapitalą į rizikingas veiklas. – Red.).

Siekiant apginti tuos, kurie pinigų nedavė, galima pasakyti, kad naujagimiui „Pokemon Go“ tik du mėnesiai, o istorija, apskritai kalbant, nepalanki tokių mobiliųjų žaidimų gamintojams, kaip „Zynga“ (plačiausiai žinomas žaidimas „Farmville“) ir „King.com“ („Candy Crush“). Taip kad kol kas J.Hanke uždavinys – sekti, kad serveris dirbtų. Tuo jis ir užsiima. Laiko imtis dar ko nors jis neturi, nekalbant jau apie tai, kad nėra kada jam pažaisti ir savo žaidimo. Kokio jis dabar lygio? „Lyg ir penkto“, – mieguistu balsu atsako naujo žaidimo manijos autorius, baigia savo straipsnį leidinyje „forbes.ru“ Ryanas Macas.

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.