Dangiškas skrydis - už 25 tūkstančius litų

Krištolo taurėje putoja šampanas „Krug“, gomurį džiugina juodieji ikrai iš kiniško porceliano indo, prieš akis – naujausias filmas, vakarienei – balta staltiese užtiestas stalas ir omaras su išlaikytu vynu, o nakčiai – dušas, paklota lova su masažu, „Givenchy“ pižama ir „Salvatore Ferragamo“ kosmetika.

Daugiau nuotraukų (1)

Giedrė Šerpytienė

Apr 9, 2014, 2:28 PM, atnaujinta Feb 14, 2018, 6:53 PM

Galėtum pamanyti, kad esi rojuje. Ir nelabai apsiriktum, nes viskas vyksta labai arti dangaus vartų. Virš debesų. Lėktuvo pirmojoje klasėje.

Prabangus skrydis - tik 16 orlaivio keleivių

Toks dangiškas skrydis siūlomas ne daugiau nei 16 orlaivio keleivių, kurie už kelionę susimoka ne mažiau nei 25 tūkstančius litų. Už ką? Už prabangą. O prabanga nematuojama praktiškumu, logika ar racionalumu.

Taip, nėra pasaulyje tokio viešbučio, kuriame naktis kainuotų taip brangiai, kaip lėktuvo pirmojoje klasėje. Ir jokie čia patiekiami delikatesai neprilygs „Michelin“ žvaigždučių restoranui žemėje. Tačiau kažkodėl nėkart šioje klasėje nemačiau nė vienos tuščios vietos. Kas jas užpildo?

Manote – viskuo persisotinę pūstažandžiai turtuoliai? Yra ir tokių. Tačiau dažniausiai pirmąja klase skrenda solidūs kompanijų vadovai, kuriems būtina gerai pailsėti, nes jie greičiausiai tiesiai iš lėktuvo lėks į susitikimą ir turės priimti itin atsakingus sprendimus.

Kiti keleiviai – arabiškos išvaizdos žmonės. Kartais jie keliauja net su savo haremu ir vaikais. Nors pirmosios klasės kaina lyg ir apsaugo nuo tikimybės atsidurti šalia klykiančio monstriuko, kai kuriems keliautojams tai tas pat, kas nusipirkti troleibuso bilietėlį. Tad, neduokdie, patirti „malonumą“ skristi su tokia šeimynėle, kurios vienintelės nekamuoja galvomis einančių jų atžalų keliamas triukšmas...

Tikrai kur kas geriau naujagimiai. Kartą mane buvo apėmęs siaubas pamačius, kad už manęs atsisėdo moteris su kokio mėnesio amžiaus kūdikiu, – bet baimė buvo nepagrįsta, nes motina, nusipirkusi dvi (!) vietas šioje klasėje, greitai užmigdė savo vaikutį ir jo nebuvo girdėti per visą skrydį.

Dar būna „pasiklydusių“ žmogiukų, gavusių šią klasę dovanų už surinktus skrydžių taškus arba kaip premiją iš savo boso. Jie visą kelionę sėdi išpūtę akis, viską fotografuoja ir sąžiningai mėgina išmėginti visus čia siūlomus malonumus.

Krėslas tampa lova

Tai kas gi yra ta pirmoji klasė? Trumpai – erdvumas, privatumas, laiko taupymas, patogumas.

O visa tai prasideda žemėje. Oro uoste pirmosios klasės keleivių registracija atliekama atskirame sektoriuje, o skrendantiems jungiamuoju skrydžiu – netgi poilsio kambaryje („lounge“). Bendroje eilėje nereikia stovėti ir lipant į lėktuvą – kai kurie jų turi net atskiras duris, iki kurių driekiasi raudonas (arba tos oro bendrovės spalvomis margintas) kilimas.

Viduje paslaugi stiuardesė, kuri aptarnauja tik 2-4 keleivius, į spintą pakabina tavo kostiumą, duoda pižamą, šlepetes, kojines, ausines, drėgną rankšluostį rankoms nusivalyti, gėrimų, užkandžių, laikraščių ir žurnalų.

Keleivio vieta įrengta kaip mažas kambarėlis su sienomis ir spintelėmis asmeniniams daiktams. Čia nereikia bijoti atsidurti tarp dviejų pakeleivių viduriniame krėsle, nes jų būna po vieną arba du, bet tada nuo kaimyno gali atsitverti užuolaida ir ilsėtis žvelgdamas į tikrą rožę ant savo staliuko.

Didžiausias gėris – 180 laipsnių kampu išsitiesiantis krėslas, kuris tampa patogia lova. Jos ilgis – 147-239 cm, plotis – 48-89 cm. Spaudinėjant mygtukus lovą galima priderinti prie savo kūno linkių. Tylą salone garantuoja garsą sugeriančia medžiaga išmuštos sienos. Pirmojoje klasėje net specialiai palaikoma reikalinga drėgmė. O tada belieka mėgautis maistu, gėrimu, muzika, filmais, televizijos programomis, žaidimais, spauda, belaidžiu interneto ryšiu.

Valgiaraštyje - gurmaniški valgiai

Skirtingos oro bendrovės siūlo skirtingos prabangos pirmąją klasę. Neabejotinas lyderis – „Singapore Airlines“, garsėjantis ne tik didžiausiomis lovomis ir televizoriais. Keleivis gauna „Givenchy“ dizainerių sukurtą patalynę, pižamą, kojines ir šlepetes, „Salvatore Ferragamo“ kosmetikos rinkinį (kūno ir rankų kremas, lūpų dažai, dantų šepetėlis su pasta, skutimosi priemonės ir net 100 ml kvepalų). Bet maloniausia skrydžio dalis – valgymas.

Gurmaniška kelionė prasideda nuo brangiausio šampano „Dom Perignon“ arba „Krug“, o baigiasi garsiausių pasaulio virėjų (tarkime, britų virtuvės vadovo Gordono Ramsay) sukurtu valgiaraščiu. Jame – ne tik juodieji ikrai, bet ir žąsų kepenėlės, moliūgų sriuba su jūrų šukutėmis, juodųjų menkių arba kokios tik nori mėsos kepsniai.

Gėrimų sąrašas irgi ilgas – solidžių someljė surinktas vynas, 12 metų išlaikytas viskis „Macallan“, konjakas „Hennessy XO“, džinas, likeris, degtinė, alus, daugybės pavadinimų kokteiliai ir net 8 rūšių kava iš Brazilijos, Kenijos, Kolumbijos arba Jamaikos pupelių.

Tačiau labiausiai šios oro bendrovės lėktuve mane pribloškė... stiuardesės. Niekam ne paslaptis begalinis azijietiškas paslaugumas, bet tik ne iki keliaklupsčiavimo. O singapūrietės būtent taip ir aptarnauja keleivį! Priėjusios išklausyti pageidavimo ar patiekdamos maistą jos priklaupia arba pritupia. Mat, pasirodo, pagal jų mandagumo kodeksą, stiuardesės akys negali būti aukščiau nei keleivio, t.y. ji negali į jį žvelgti iš viršaus.

Toliau pagal prabangą rikiuojasi „Cathay Pacific“, „Etihad Airways“ (ši JAE oro bendrovė siūlo valgiaraštį „Valgis bet kuriuo metu“ tiems, kurie nori valgyti, kada užsimano), „Qatar Airways“ (mėgina nustebinti 10 patiekalų degustaciniu valgiaraščiu ir asmeniniu vairuotoju su limuzinu oro uoste), „Qantas Airways“ (8 patiekalų degustaciniu valgiaraščiu ir veido priežiūros priemonėmis „Payot Paris“).

Tailando bendrovė „Thai Airways“ savo keleivius vaišina šampanu „Bollinger“ ir „Laurent-Perrier“, konjaku „Remy Martin XO“, marinuotomis krevetėmis, ančių krūtinėlėmis, kiaulienos šonkauliukais, lašišų, jautienos ir vištienos kepsniais.

Dar daugiau įvairovės rasi „Emirates“ lėktuvų virtuvėje: be ikrų ir omarų, gali mėgautis rūkyta vištiena, jautiena kokoso piene, glazūruota anties krūtinėle, baklažanų ir špinatų lazanija, brokolių suflė, bananų pudingu, žemuogių pyragu.

Jei nepatinka toks maistas, gali užsisakyti nekaloringo iš sveiko maisto valgiaraščio. Jei dar turi jėgų įveikti pusryčius, tau atneš šviežiai spaustų sulčių, kelių rūšių jogurto ir dribsnių, trejopai paruošto omleto, bandelių.

Patiekiama penktos valandos arbatėlė

Jei tingu kviesti stiuardesę, gėrimus gali pasiimti iš savo mini baro. O jei norisi pabendrauti, keliauji... prie tikro baro, kur barmenas suplaks kokteilį pagal tavo pageidavimą.

Baras lėktuve dar ne taip seniai buvo tik „Virgin Atlantic Airways“ verslo klasėje (pirmąją klasę čia atstoja aukštesnė verslo klasė). Šios oro bendrovės savininkas Richardas Bransonas, stebinantis pasaulį išradingumu, ir savo lėktuvuose prigalvojo įdomybių: VIP keleiviams jis siūlo pasidaryti manikiūrą, sukūrė kelias kabinas norintiems netrukdomai miegoti visą kelionės laiką, suteikė galimybę pietauti dviese prie vieno stalelio (antrajam valgytojui tereikia atsilenkti priešais spintelėje esančią kėdutę), anglišku papročiu patiekia penktos valandos arbatėlę su sumuštinukais ir pyragėliais bei angliškus pusryčius (netgi vegetariškus).

Ir nors „British Airways“ savo pirmojoje klasėje siūlo daug daugiau britiškumo ir nenusileidžia konkurentams prabanga, kažkodėl ji neminima prašmatniausių oro bendrovių dešimtuke. Kaip ir kita Europos bendrovė „Lufthansa“.

Britai savo ypatingus keleivius mėgina nustebinti natūralia oda aptrauktais krėslais ir stalais, asmenine drabužine, egiptietiškos medvilnės patalyne, vieno seniausių Londono vaistininkų D.R.Harriso sukurta natūralia kosmetika, supakuota į dizainerės Anyos Hindmarch krepšelį.

Penktos valandos arbatėlė patiekiama taip, kaip įprasta legendiniame Londono viešbutyje „Dorchester“ (9 rūšių arbata su užkandžiais). O pietums siūlomas „dienos laimikis“ („catch of the day“) – šviežiausios žuvys ir jūrų gėrybės. Be jų, valgiaraštyje yra ir „kukurūzinis“ viščiukas su trumų kremu, ir putpelių kiaušiniai su ančiuvių majonezu, ir itališki kumpiai, dešros, sūriai, ir tradicinis anglų slyvų pudingas.

Net čia siūlomas šampanas „Taittinger Brut Millesime“ yra vienas geriausių pasaulyje. Tad kas kaltas dėl tokio bendrovės nuvertinimo? Gal itin santūrus, grynai britiškas aptarnavimas?

Kaip ir šiurkštokas vokiškas „Lufthansa“ stiuardų elgesys? Čia pirmosios klasės keleiviams siūlomi filmai 8 kalbomis, begalė televizijos programų ir muzikos albumų, 30 radijo stočių, kompiuteriniai žaidimai ir net kalbų kursai! Valgiaraštyje puikuojasi tie patys, kaip ir konkurentų, gėrimai ir juodieji ikrai. Be to, ir Naujosios Zelandijos ėriena, ir Argentinos jautiena, ir Norvegijos ešeriai. Juolab niekas negali varžytis su pirmosios klasės poilsio zona („lounge“) Frankfurto oro uoste – su miegamaisiais, darbo ir masažo kambariais, dušais, konjaku su aukso drožlėmis ir gurmaniškais užkandžiais.

Oro bendrovės nepatenkintos pelnu

Nors pirmojoje klasėje keleivių niekada netrūksta, oro bendrovės nepatenkintos gaunamu pelnu. Keista, nes pirmosios klasės bilietas yra dukart brangesnis negu verslo ir 5-10 kartų negu ekonominės klasės bilietas.

 Jeigu visos vietos parduotos, bendrovė gauna apie 400 tūkstančių litų iš pirmosios klasės, beveik pusantro milijono litų iš verslo klasės ir pusę milijono litų iš ekonominės klasės. Tad pirmoji ir ekonominė klasės duoda tiek pat pelno, nors pirmojoje yra tik 14 vietų, o ekonominėje – 265.

Tačiau bėda ta, kad vos 15 procentų pirmosios klasės keleivių moka visą kainą! Kiti – bendrovės darbuotojai, skrendantys dykai, arba jau minėti ypatingi klientai, gavę „pagerintą“ bilietą šioje klasėje kaip dovaną. Todėl oro bendrovės mieliau plečia verslo klasę ir mažina arba net naikina pirmąją. Tad nejaugi ji pasmerkta likti aviacijos istorijos dalimi?

Juk nuo 1940-ųjų, kai bendrovė „Constellations“ savo lėktuvuose įrengė miegamąsias vietas (panašias į dviaukštes traukinių lovas), kitos irgi sujudo – brangesnius bilietus perkantiems keleiviams pasiūlė ne miegamuosius krėslus, o tik galimybę kojas pakelti 40 laipsnių aukščiau, šiek tiek daugiau erdvės, paslaugų, geresnio maisto. Tik 1990-aisiais „British Airways“ paskelbė įkūrę pirmąją klasę. Tokią, kokia egzistuoja šiandien. Su visiškai horizontalia miegamąja vieta.

Tad, regis, visi, galintys sau leisti prabangą skristi pirmąja klase, tik ir turėtų mėgautis šia galimybe. Tačiau atsiranda skeptikų, teigiančių, kad bilieto kaina neatitinka suteikiamo gėrio. Ir nėra visiškai neteisūs.

Tarkime, sutaupai pusvalandį stovėjimo bendroje eilėje, bet jei registruojiesi naudodamasis savitarnos aparatu, tas skirtumas ištirpsta. Taip, tu pirmas įlipi ir pirmas išlipi iš lėktuvo, bet tai labiau pasipūtimo reikalas. Tiesa, pirmojoje klasėje gauni, kiek telpa, gerti ir valgyti skaniausių gėrimų ir valgių, bet jie savo kokybe neprilygsta patiekalams puikiame restorane ant žemės. O ir skrandis nėra bedugnis, kad per kelionę prisirytum kaip Gargantiua. Tokiam keleiviui nereikia papildomai mokėti už bagažo antsvorį, tačiau jis už jį ir šiaip susimoka pirkdamas bilietą už 25 tūkstančius litų. Malonesnis aptarnavimas ir daugiau dėmesio? Ne visur ir ne visada...

Todėl ir oro bendrovės, ir skeptikai pranašauja, kad pirmosios klasės keleivių mažės taip pat skausmingai, kaip ir aukštosios mados drabužių pirkėjų. O dėl kelių šimtų vartotojų neverta laikyti šios klasės.

Tačiau!

Pastaruoju metu Azijos ir Vidurio Rytų oro bendrovės nepaliauja rungtis, kuri dar labiau nustebins prabanga savo pirmosios klasės keleivius. Taip prieš kelerius metus „Cathay Pacific“, „Singapore Airlines“, „Emirates“ šioje klasėje įrengė... kambarius su dvigulėmis lovomis! Maža to, ir dušus, puoštus riešutmedžio ir marmuro apdaila!

Europos oro bendrovės greitai suprato grėsmę, todėl puolė vytis. Tarkim, „Air France“ pirmosios klasės poilsio kambaryje Paryžiaus oro uoste įrengė SPA ir restoraną, kuriame šeimininkauja garsiausias prancūzų virėjas Alainas Ducasse.

Tad laidotuvių varpai pirmajai klasei lėktuvuose dar neskamba, nes kol bus galinčių susimokėti už beprotiškai brangius bilietus, tol bus ir tų, kurie tuos pinigus priglaus...

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.