Keliauju į kitas pasaulio šalis, kur nėra mano šalies ambasados ar konsulato. Kur kreiptis, jei prireiktų pagalbos?
Bet kurios ES valstybės narės pilietis yra ir ES pilietis, turintis teisę į konsulinę pagalbą ES nepriklausančiose šalyse, net jei jūsų šalies atstovybės ten nėra. Jei, pavyzdžiui, jus suėmė, patyrėte sunkią avariją ar pametėte svarbius dokumentus, galite kreiptis į bet kurios ES valstybės narės konsulatą ar ambasadą.
Be to, jums turi būti suteikta pagalba kritinėse situacijose: evakuojantis ES valstybės narės privalo padėti ES piliečiams taip pat kaip savo piliečiams.
Informacijos apie atstovavimą atitinkamoms šalims valstybėse, į kurias ketinate keliauti, pateikiama Europos Komisijos konsulinės apsaugos interneto svetainėje.
Kur kreiptis, jei dingo vaikas?
Europos Sąjunga yra įsteigusi bendrą pagalbos telefono numerį 116 000, kuriuo galima pranešti apie dingusį vaiką bet kurioje ES valstybėje narėje. Šiuo numeriu skambinti gali tiek tėvai, kurių vaikas dingo, tiek paklydę ar pabėgę vaikai, tiek žmonės, turintys informacijos apie dingusį vaiką. Skambinantis asmuo bus sujungtas su patyrusiais specialistais, kurie yra pasirengę suteikti paramą ir praktinę – psichologinę, teisinę ar administracinę – pagalbą.
Kas man gali padėti, jei per atostogas kils problemų, susijusių su oro transporto, automobilių nuomos bendrove ar kelionių organizatoriumi?
Jei bus atidėta ar atšaukta mano kelionė lėktuvu, traukiniu, autobusu ar laivu...
Pagal EU keleivių teisių taisykles, jeigu jūsų skrydis arba kelionė kelias valandas vėluoja, už ją atsakinga transporto bendrovė turėtų skirti sąžiningą kompensaciją. Jei kelionė atšaukiama ir jums tenka apsigyventi viešbutyje, kuris nėra jūsų paskirties vietoje, oro transporto bendrovė arba traukinio operatorius turėtų už tai sumokėti. Prieš keliaudami pasižiūrėkite, kaip pasinaudoti savo teisėmis Europos oro uostuose, uostuose, autobusų ir traukinių stotyse, arba parsisiųskite išmaniojo telefono programėlę.
Patarimus parengė Europos Komisijos atstovybė Lietuvoje