L.von Trieras pristatė pornodramą, kurią pamatys ir lietuviai

Skandalingumas jau seniai tapo būtinu daugelio kino festivalių atspalviu. Berlyno kino festivaliui šiuo požiūriu nesisekė: palyginti su Kanais ir Venecija, jis būdavo prėskokas. Atrodo, šiemet taip nebus. Vasario 6-ąją prasidėjusio ir iki vasario 19-osios truksiančio 64-ojo Berlyno kino festivalio intriga, sukėlusi didžiulį susidomėjimą, – išreklamuotas danų režisieriaus Larso von Triero filmas „Nimfomanė“. Šis filmas netrukus pasieks ir mūsų šalies ekranus.

Berlyne L.von Trieras vilkėjo marškinėlius, primenančius, kad Kanų festivalis jį paskelbė nepageidaujamu asmeniu.<br>AP nuotr.
Berlyne L.von Trieras vilkėjo marškinėlius, primenančius, kad Kanų festivalis jį paskelbė nepageidaujamu asmeniu.<br>AP nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2014-02-11 12:04, atnaujinta 2018-02-16 11:17

Nekonkursinėje programoje sekmadienį buvo parodyta „Nimfomanės“ nekupiūruota 1-oji dalis. Plačiuosius ekranus pasieks redaguotas variantas su ne tokiomis agresyviomis sekso scenomis. Lietuvoje jį bus galima pamatyti nuo balandžio 4-osios. Festivalis „Kino pavasaris“ parodys ir 2-ąją dalį.

„Nimfomanė“ – garsiosios L.von Triero „Depresijos trilogijos“ baigiamoji dalis. Pirmosios dvi – „Antikristas“ ir „Melancholija“ – taip pat rodytos Lietuvoje.

Filmas suaugusiesiems

L.von Trieras ne kartą viešai skelbė, kad nori sukurti filmą suaugusiesiems. Pirmojo bandymo jis ėmėsi dar 1998 metais juostoje „Idiotai“, į kurią įtraukė grupinio sekso sceną.

Šį kartą režisierius nutarė nesitenkinti lengva erotika. Pornodrama – taip L.von Trieras įvardijo savo filmo žanrą.

„Nimfomanė“ – tai moters erotinių išgyvenimų istorija nuo vaikystės iki penkiasdešimties metų. Ją pasakoja pagrindinė herojė Džo, nustačiusi sau diagnozę – nimfomaniją.

Filmas prasideda nuo kadro, kuriame sumušta, palaužta, vos kvėpuojanti moteris šaltą vakarą guli tarpuvartėje. Maždaug tokio paties amžiaus vyras eina pro šalį ir pastebi nelaimėlę. Įsitikinęs, kad ji gyva, siūlosi iškviesti greitąją pagalbą. Ji atsisako, bet įsiprašo pas jį į svečius.

Taip susipažįsta nimfomanė Džo ir viengungis Seligmanas. Kalbėdamiesi apie tai, kaip ji nusirito iki tokio gyvenimo, jie praleis visą naktį. O žiūrovai – keturias valandas (juostą sudaro dvi dalys po dvi valandas). Nekupiūruota „Nimfomanės“ versija trunka penkias su puse valandos.

Išprašė iš Kanų festivalio

Kanų kino festivalis, į kurį L.von Trieras jau devynis kartus vyko kovoti dėl pergalės, šiemet plačiai atvėrė jam duris ir pasiūlė surengti „Nimfomanės“ premjerą. Tačiau režisierius pasirinko ne saulėtą Žydrąjį Krantą, o niūrų žiemišką Berlyną.

Mat 2011-aisiais Kanų festivalio, kurio konkursinėje programoje dalyvavo „Melancholija“, rengėjai išvijo L.von Trierą iš kino forumo už „nacistinį“ pokštą.

„Aš labai norėjau būti žydas, bet vėliau supratau, kad aš greičiau nacis, – pareiškė tada režisierius. – Paaiškėjo, kad mano tikrojo tėvo šaknys vokiškos. Beje, tai netgi malonu. Ką čia dar pridursi? Aš suprantu Hitlerį.“

Ši frazė sukėlė šurmulį. Ir nors L.von Trieras aiškino buvęs neteisingai suprastas, o vėliau ir atsiprašė, Kanų festivalio rengėjai paskelbė jį nepageidaujama persona.

Sekmadienį Berlyne L.von Trieras pratęsė šią temą. Jis atėjo į „Nimfomanės“ 1-osios dalies pristatymo spaudos konferenciją, tačiau į jokius klausimus neatsakinėjo, o tik papozavo fotografams.

Fotosesijos įkarštyje jis atsegė megztinio užtrauktuką ir išdidžiai pademonstravo piešinį ant marškinėlių – Kanų "Auksinę palmės šakelę"  ir užrašą „Persona non grata. Oficialus pasirinkimas“.

Pasinaudojo proga atkreipti į save dėmesį

Į spaudos konferenciją Berlyne po fotosesijos L.von Trieras neatėjo, bet provokacijos tuo nesibaigė. Filme vaidinantis aktorius Shia LaBeoufas, kurio ne visai tinkama oficialiems renginiams apranga ir ant kaktos užmaukšlinta kepė krito į akis dar per fotosesiją, per susitikimą su žurnalistais tylėjo ir žiaumojo kramtomąją gumą. Kai vis dėlto jo paklausė apie naująjį vaidmenį, jis gurkštelėjo vandens ir ištarė: "Ar žinote, kodėl žuvėdros skrenda paskui žvejų laivus? Todėl, kad viliasi, jog iš jų į jūrą bus išmesta sardinių." Po to S.LaBeoufas be jokių paaiškinimų paliko spaudos konferenciją.

Frazę apie sardines, taip pat vandens gurkšnį ir demonstratyvų išėjimą iš salės jis nukopijavo nuo prancūzų futbolininko Erico Cantonos, vėliau tapusio aktoriumi. 1991 metais sportininkais šitaip pareiškė baigiąs karjerą po to, kai buvo diskvalifikuotas už tai, kad nesutiko su teisėjo sprendimu ir metė į jį kamuolį, o kiek vėliau drausmės komiteto narius išvadino idiotais. 

Savo ruožtu S.LaBeoufo elgesys keletą pastarųjų mėnesių yra karštų diskusijų internete ir kolegų pašaipų objektas. Prieš kiek laiko jis buvo įtartas dvigubu plagiatu, nes iš pradžių tarsi pamiršo nurodyti komiksų, kuriuos panaudojo savo filme, autorių, o paskui atsiprašė frazėmis, nukopijuotomis iš interneto. Vėliau jis paprašė atleidimo didžiuliu užrašu danguje ir savo paskyroje socialiniame tinkle "Twitter"  pranešė, kad baigia viešą gyvenimą.

Tačiau užuot ištrynęs savo paskyrą arba liovęsis ją atnaujinti, S.LaBeoufas kasdien įdeda tą patį pranešimą: "Aš nebesu garsus." Tuos pačius žodžius aktorius užrašė ir ant popierinio paketo, kurį užsidėjęs ant galvos žingsniavo raudonuoju kilimu prieš "Nimfomanės" premjerą Berlyne. Neįprastą galvos apdangalą su angomis akims S.LaBeoufas papildė smokingu ir peteliške.

L.von Triero ir S.LaBeoufo išsišokimai kiek atitraukė dėmesį nuo spaudos konferencijos, bet jos dalyviai pasistengė atsakyti į visus klausimus ir papasakoti apie filmo kūrimą. Nors buvo įspėti, kad gali klausinėti tik apie "Nimfomanės" 1-ąją dalį, žurnalistai vis dėlto pasiteiravo, ar pagrįsti gandai, kad filmo antroji dalis bus parodyta Kanų kino festivalyje.

 "Mes rodome pirmąją dalį čia, Berlyne, bet dar nepranešėme, kur bus antrosios premjera. Taigi teks palūkėti", - bandė išsisukti nuo atsakymo prodiuserė Louise Vesth.

Tačiau žurnalistai nesiliovė klausinėti apie Kanus. "Mes nepasakysime. Bet jūs juk matėte Larso marškinėlius, taigi..." - juokdamasi atsakė prodiuserė.

Kurstė žiūrovų smalsumą

L.von Trieras apie planus kurti monumentalų pornografinį filmą pranešė beveik prieš trejus metus toje pačioje liūdnai pagarsėjusioje spaudos konferencijoje Kanuose. Nuo to laiko naujienos skverbėsi į viešumą viena po kitos kurstydamos ne tik režisieriaus gerbėjų susidomėjimą.

Pirmiausia L.von Trieras atsisakė bendrauti su išoriniu pasauliu taip keršydamas už nekorektišką jo kvailo pokšto traktuotę. Internete pasirodė jo nuotraukos su lipniąja juosta užklijuota burna.

Vėliau studija „Zentropa“ pranešė, kad filmas, kuriame, be nuolatinių L.von Triero aktorių Charlotte’s Gainsbourg (Džo) ir Stellano Skarsgardo (Seligmanas), vaidina tokios žvaigždės kaip Uma Thurman, S.LaBeoufas ir Christianas Slateris, filmuojamas pagal avangardinę technologiją: garsenybių veidai ir torsai kompiuteriu sumontuoti su dublerių apatine kūno dalimi.

Kartą per mėnesį internete pasirodydavo klipai iš įvairių filmo dalių – kiekvienas vis kitokio stiliaus, formos ir žanro.

Kiekvienam savo šedevrui ieškantis naujos kino kalbos danų provokatorius šį kartą paskelbė apie naują metodą „digresionizmą“ – tai yra pasakojimą su nukrypimais. Susižavėjęs Marcelio Prousto proza, kaip anksčiau žavėjosi Andrejumi Tarkovskiu ir Markizu de Sade’u, L.von Trieras nutarė neskubėti atomazgos link ir leisti Džo įsigilinti į detales (pagrindinį veiksmą vis pertraukia ilgos kalbamosios scenos apie Rytų ir Vakarų bažnyčių schizmą, alpinistinius mazgus, Johanno Sebastiano Bacho polifoniją ir jos palyginamąją analizę su Ludwigo van Beethoveno sonatomis, o už kadro tuo metu griaudėja "Rammstein").

Džo padeda teoretikas ir knygius Seligmanas – tipiškas L.von Triero herojus idealistas, žinantis apie gyvenimą viską, bet tik iš nuogirdų.

Pavyzdžiui, kai Džo pasakoja apie tai, kaip susilažino su drauge, kuriai jų pavyks pergulėti su daugiau vyrų traukinio vagone, užkietėjęs žvejys Seligmanas savo ruožtu dalijasi žvejybos su dirbtine musele subtilybėmis.

Intrigą išlaiko iki finalo

„Nimfomanės“ premjera Danijoje įvyko pernai gruodžio 25 dieną, per Kalėdas. L.von Triero kūrybos gerbėjai, jau pamatę filmą, įspėjo: skirtingai nuo atsargaus herojaus – akivaizdaus savo antrojo „aš“ (tą patį galima pasakyti ir apie heroję) – azartiškasis L.von Trieras žvejoja naudodamas gyvą masalą.

Jaukų daug: ir gražuolė debiutantė Stacy Martin, kuriai teks išgyventi rizikingiausias erotines Džo avantiūras pirmojoje „Nimfomanės“ dalyje, ir brandaus amžiaus Džo vaidinanti Ch.Gainsbourg, ir, žinoma, savo libido atvirai demonstruojantis režisierius ekshibicionistas.

„Užkibti ant tokio masalo – garbė žiūrovui, bet prisiminkite: žvejys turi savų interesų. Kibkite į sveikatą, o jis jus užkirs, ir staiga suprasite, kad žiūrite ne pornografinį filmą, o patyčių komediją, kurios komiški herojai yra visa žmonija. Taip pat ir jūs.

„Užmirškite meilę“, – įspėja L.van Trieras užrašu ant filmo plakato. Tenka pridurti: pamirškite erotinį susijaudinimą, prieš jus – puikiai apskaičiuota literatūrinė konstrukcija.

Užtat reikia pasirūpinti humoro jausmo ir kantrybės atsargomis. Už visa tai bus atlyginta: L.von Trieras – efektingų finalų meistras, bet paskutiniai „Nimfomanės“ kadrai viršija net ir jo paties rekordus“, – intrigavo filmą jau matę kino kritikai.

Per 11 dienų – daugiau nei 400 filmų

64-asis Berlyno kino festivalis prasidėjo W.Andersono filmo „Viešbutis „Didysis Budapeštas“ pasauline premjera. Tai aštuntas vaidybinis W.Andersono filmas, pastatytas po jo liūdnai mielos istorijos apie pirmąją meilę „Mėnesienos karalystė“, kuri 2012 m. pradėjo Kanų kino festivalį, o vėliau tapo kritikų ir kino teatrų hitu. „Viešbutis „Didysis Budapeštas“ iš dalies yra pagrįstas austrų rašytojo S.Zweigo, apgailėjusio prarastą savo jaunystės pasaulį, apsakymais ir memuarais.

Per 11 dienų festivalyje bus parodyta daugiau kaip 400 filmų iš viso pasaulio, kurie suskirstyti į kelias programas.

Pagrindinį apdovanojimą, dėl kurio varžosi 20 juostų, skirs JAV prodiuserio J.Schamuso, žinomo dėl filmo „Kuprotas kalnas“, vadovaujama komisija.

Komisijoje dirba du „Oskarus“ pelnęs austrų aktorius Ch.Waltzas, JAV aktorė G.Gerwig ir Honkongo žvaigždė Tony Leung’as, vaidinęs „Meilės laukime“.

Pernai Berlyno "Auksinį liūtą" pelnė C.P.Netzerio drama „Vaiko pozicija“ apie pinigingųjų klasę pokomunistinėje Rumunijoje.

Parengė Milda Augulytė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.