Seriale – žvilgsnis į turtuolių gyvenimo užkulisius

HBO baigė transliuoti juodojo humoro komediją „Palikimas“ („Succession“), jau pavadintą vienu svarbiausių pastarojo dešimtmečio serialų. Ketvirtojo sezono paskutinė serija, parodyta užpraeitą savaitgalį, sulaukė tiek dėmesio, kad pirmadienį grotažymė #Succession „Twitter“ tinkle viršijo pasaulio rekordus, o britų laikraštis „The Guardian“ net surengė paskutinės serijos recenzijos rašymo tiesioginę transliaciją, taip šią premjerą prilygindamas tokiems renginiams kaip „Oskarų“ teikimas ar „Eurovizijos“ finalas. Kokia serialo „Palikimas“ sėkmės paslaptis?

Pagrindinis „Palikimo“ herojus – žiniasklaidos magnatas Loganas Rojus (akt. B.Coxas).
Pagrindinis „Palikimo“ herojus – žiniasklaidos magnatas Loganas Rojus (akt. B.Coxas).
Logano Rojaus vaikai Šiv, Romanas ir Kendalas tik ir laukia, kada tėvas paliks sostą.
Logano Rojaus vaikai Šiv, Romanas ir Kendalas tik ir laukia, kada tėvas paliks sostą.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

Aug 22, 2023, 6:30 PM

Daug triukšmo sukėlusios HBO dramos centre – žiniasklaidos dinastija, panaši į milijardieriaus Ruperto Murdocho (92 m.) šeimą, kurioje kovodami dėl valdžios visi įsivelia į intrigas ir pamiršta giminystės ryšius.

Keturi „nepo baby“ („nepo babies“ – įžymybių vaikai, kurie padaro sėkmingą karjerą dėl tėvų garsaus vardo ir ryšių) bando perimti verslą iš savo valdingo tėvo, žiniasklaidos bendrovės „Waystar RoyCo“ įkūrėjo ir generalinio direktoriaus Logano Rojaus.

Keturis sezonus žiūrovai stebėjo nesibaigiančias machinacijas, intrigas, išdavystes ir susitaikymus. Sklando gandai, kad vienas žiniasklaidos magnato R.Murdocho, tariamai tapusio Logano Rojaus prototipu, sūnų serialo scenaristams nutekino savo šeimos istorijas.

Bendrovių „News Corp“ ir „21st Century Fox“ įkūrėjas R.Murdochas, kurio turtas vertinamas 17 mlrd. dolerių, tiesiogine to žodžio prasme supjudė savo sūnus Lachlaną ir Jamesą, privertė juos kovoti dėl valdžios jo įmonėje. R.Murdochas turi ir dukrą Elisabeth, kuri taip pat buvo įsitraukusi į šeimos verslą. Daugelio nuomone, būtent ši trijulė tapo Kendalo, Romano ir Šiv Rojų personažų prototipais.

Bendrovės vadovas Loganas Rojus (akt. Brianas Coxas) – tikras verslo ryklys: valdingas ir žiaurus senis, dėl sėkmės pasirengęs bet kokiai niekšybei. Jis seniai rengiasi išeiti į pensiją ir perduoti vadžias savo vaikams, tačiau vis persigalvoja ir negali paleisti valdžios.

O štai vaikai tik ir laukia, kada tėvas paliks sostą. Labiausiai tikėtinas pretendentas į palikimą – sūnus Kendalas (akt. Jeremy Strongas), apsukrus verslininkas, bandantis būti pažangus. Tačiau jam trūksta geležinės Logano valios.

Taip pat yra ambicinga duktė politikė Šiv (akt. Sarah Snook) ir jaunesnysis sūnus Romanas (akt. Kieranas Culkinas, jaunesnysis „Vieno namuose“ Macaulay Culkino brolis), ciniškiausias ir taip ne itin malonios šeimos narys. Na, ir dar yra vyresnysis Konoras (akt. Alanas Ruckas) iš ankstesnės Logano Rojaus santuokos, kurį visi vis pamiršta. Jis nesidomi verslu, gyvena rančoje ir svajoja tapti tai režisieriumi, tai prezidentu.

Kiekvienas iš vaikų bando savaip pasiekti „Waystar“ viršūnę. Kendalas pradeda regzdamas užkulisines intrigas ir bando gudrumu atimti korporaciją iš tėvo. Romanas, atvirkščiai, siekia būti arčiau Logano ir yra pasiryžęs atlikti net nešvariausius pavedimus. Šiv kažkur per vidurį: ji aiškiai mano esanti išmintingesnė ir teisingesnė už kitus giminaičius, tačiau tam tikru momentu ir ji atsisako daug žadančios politikės karjeros, kad galėtų medžioti grobį.

Yra ir kitų ne tokių akivaizdžių šio žaidimo dalyvių: Šiv vyras Tomas (akt. Matthew McFadyenas) siekia savų interesų, o Logano sūnėnas Gregas (akt. Nicholas Brownas) tik iš pirmo žvilgsnio atrodo komiškas personažas – pernelyg jau greitai jis kyla karjeros laiptais.

Žiūrovai pamėgo „Palikimą“, nes seriale pasakojama apie tai, kas rūpi daugeliui žmonių: apie pinigus, sudėtingus šeimos santykius, apie vaikystės traumas ir žiaurų elgesį.

„Žiūrovams, kurie daugiausia priklauso vidurinei klasei, serialas leido tiek pažvelgti į itin turtingų žmonių gyvenimo užkulisius, tiek pasiguosti, kad galbūt toks gyvenimas, nepaisant jį puošiančių brangių daiktų, iš tiesų nėra itin malonus, – rašė „The New York Times“. – Nes dabar jau žinome: kai kurie turtingiausi pasaulio žmonės gavo būtent tai, ko norėjo, o kai kurie, nepaisant jų turtų, negavo. Ir, kad ir kaip ten būtų, daugelis jų yra nelaimingi.“

Šmaikštūs, kandūs, sarkastiški ir provokuojantys dialogai su necenzūrine leksika seriale užima svarbiausią vietą. Pavyzdžiui, beveik kiekviena scena su Loganu Rojumi baigiasi šūksniu „F**ck off“ – taip jis pabrėžia savo aukštą statusą ir nenorą skaitytis su kitų nuomone.

Personažai ne tik konkuruoja tarpusavyje gebėjimu vienas kitą išjuokti ir įskaudinti pokalbyje, bet ir šmaikščiais, kandžiais, vulgariais juokeliais dangsto kaip šarvais savo silpnybes bei baimes.

„Manau, kad tėvas norėjo pasakyti, jog būtų buvę geriau, jeigu mama būtų pagimdžiusi konservų atidarytuvą, nes tada jis bent jau būtų buvęs naudingas“, – sako Romanas Rojus apie savo „nenaudingą“ brolį Kendalą vienoje šeimos savitarpio santykių aiškinimosi scenoje. Be to, dialogus stengtasi padaryti maksimaliai šnekamuosius ir kuo artimesnius bendravimo tikrame gyvenime stiliui.

Didelę reikšmę „Palikimo“ sėkmei turėjo ir jau kultinis tapęs serialo garso takelis bei užsklanda. Vaizdo įrašuose, rodomuose prieš kiekvieną seriją, pateikiami tariamai dokumentiniai kadrai iš pagrindinio veikėjo šeimos archyvų. „Įvairių metų“ vaizdo įrašų fragmentuose jo įpėdiniai dar nėra suaugę ir dar moka džiaugtis gyvenimu. Tačiau ilgainiui, jiems augant, kadruose pradeda šmėkščioti dangoraižiai ir šeimos kompanijos biuras, didėja ir įtampa.

Garso takelio autorius kompozitorius Nicholas Britellas, žinomas iš darbo muzikinėje dramoje „Atkirtis“ („Whiplash“), paaiškino, kad stengėsi, jog serialo muzika būtų ir didinga, ir ironiška. Pagrindinė tema, parašyta styginiams ir stilizuota kaip rituališkai melancholiškas barokas ar epinis romantizmas, paradoksaliai dera su hiphopo motyvais.

Šis kontrapunktas gali būti laikomas unikalaus „Palikimo“ žanrinio skambesio metafora: nuo burleskinės komedijos, beveik farso iki didingos tragedijos. Ne veltui serialo scenaristas, vykdomasis prodiuseris ir scenarijaus redaktorius Jesse Armstrongas yra kilęs iš Didžiosios Britanijos, kaip ir pagrindinio Logano Rojaus vaidmens atlikėjas B.Coxas, kurio reputaciją lėmė vaidmenys Williamo Shakespeare’o pjesėse.

Istorija apie Loganą Rojų, kuris serialo pradžioje ketina palikti postą ir perduoti savo imperiją vienam iš keturių suaugusių vaikų, bet persigalvojęs sumaišo visas kortas, primena parodišką „Karaliaus Lyro“ atpasakojimą. Paveldėtojai varžosi tarpusavyje, kad įrodytų tėvui, kurio prisibijo, o kartais ir nekenčia, kaip jį myli ir gerbia; kova dėl valdžios nesiliauja iki pat ketvirtojo sezono pabaigos.

Ne mažiau serialas primena ir „Hamletą“, kur kova dėl sosto buvo natūraliai susijusi su sąmokslais, išdavystėmis ir žmogžudystėmis.

Išraiškingiausia „Palikimo“ paskutinių serijų figūra – skandinavų vikingas Lukas Matsonas (akt. Alexandras Skarsgardas), pretenduojantis į „Waystar RoyCo“ korporacijos sostą ir neabejotinai rengiantis aneksijos planus kaip norvegas Fortinbrasas W.Shakespeare’o tragedijos finale.

Logano Rojaus tolimas prototipas yra R.Murdochas, o Lukas Matsonas nukopijuotas nuo Elono Musko arba Marko Zuckerbergo.

Sąsajos su antikos (Edipo ir jo vaikų ciklas arba istorija apie sukilusius prieš motiną Agamemnono įpėdinius), kaip ir W.Shakespere’o, tragedijomis netrukdo „Palikimui“ įsitvirtinti atpažįstamoje šiandienos tikrovėje.

Serialo problematika – kintanti lyčių politika ir nepajudinami patriarchaliniai Amerikos sistemos pamatai, tariama demokratų ir respublikonų, kairiųjų ir dešiniųjų priešprieša ir giluminiai panašumai, tradicinė žiniasklaida ir socialiniai tinklai, melagienų fenomenas.

Nuo žiniasklaidos skandalų, susijusių su lytiniu priekabiavimu, iki JAV prezidento rinkimų – J.Armstrongas realiuoju laiku rašo politinės visatos enciklopediją, kurioje Loganas Rojus pasirodo esąs „Titaniko“, atsitrenkusio į modernybės ledkalnį, kapitonas.

Kartais serialas „Palikimas“ bando žiūrovų kantrybę informacijos gausa ir nežinomais posakiais, bet už mažai pažįstamo politinio ir verslo elito pasaulio dūmų uždangos slypi amžinosios žmonių aistros ir ydos.

Panašiai kaip „Krikštatėvis“ yra filmas ne tiek apie mafiją, kiek apie šeimą, taip ir „Palikimas“ daug artimesnis ne aktualiai satyrai, o serialui apie tėvų ir vaikų, vyrų ir žmonų, o ypač – brolių ir seserų santykius (šioje kategorijoje jam nėra lygių).

Garso takelio autorius kompozitorius N.Britellas stengėsi, kad serialo muzika būtų ir didinga, ir ironiška.

Parengė Matilda Aleksandravičė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.