V. Šapranausko mirtimi manipuliuoja internetiniai sukčiai

Ketvirtadienio popietę Lietuvą apskriejusi žinia apie tai, kad iš gyvenimo pasitraukė žinomas aktorius ir televizijos laidų vedėjas Vytautas Šapranauskas, sukrėtė ne vieną. Sunku patikėti, kad vienu talentingiausių šalies aktoriumi tituluojamas maestro galėjo pakelti prieš save ranką. Daugelis jo draugų ir bičiulių ilgai nesuprato, kas atsitiko. Kraupia žinia ėmė dalintis ir socialinių tinklų vartotojai, „Facebook“ lūžo nuo užuojautos žodžių.

Ši nuotrauka buvo paviešinta netikroje Ievos Stasiulevičiūtės "Facebook" paskyroje.<br>"Facebook"
Ši nuotrauka buvo paviešinta netikroje Ievos Stasiulevičiūtės "Facebook" paskyroje.<br>"Facebook"
Daugiau nuotraukų (1)

Monika Svėrytė

Apr 20, 2013, 12:40 PM, atnaujinta Mar 7, 2018, 11:54 PM

V. Šapranausko artimieji atsitvėrė tylos siena: apie tragiškas mirties aplinkybes nekalbėjo nei aktoriaus sūnus Gytis, nei mylimoji, merginų grupės „ŠarkA“ narė Ieva Stasiulevičiūtė. Aistras dar labiau kaitino pasklidusios kalbos, kad atlikėja prieš savaitę nutraukė kelis metus puoselėtus romantiškus santykius su aktoriumi.

Galiausiai vakare, jos vardu pavadintame profilyje buvo publikuota nuotrauka, kurioje buvo galima matyti plačiai besišypsantį V. Šapranauską ir greta sėdinčią Ievą. Po nuotrauka esantis parašas skelbė: „Vis dar negaliu patikėti, kad taip atsitiko... Jis visada liks mano širdyje...“

Šis įrašas „Facebook“ tapo masalu ne vienam interneto portalui. „Apie V. Šapranausko mirtį pagaliau prabilo ir jo mylimoji I. Stasiulevičiūtė“, – tokios ir panašios antraštės puikavosi antraštės ne viename interneto portale. Straipsnyje buvo cituojami jau minėti moters žodžiai, tačiau niekam net netoptelėjo mintis, kad anketa – suklastota.

I. Stasiulevičiūtės profilyje nurodyti duomenys sutampa su tikrais, čia skelbiama informacija apie jos gimtadienį, baigtas studijas, darbą, koncertinę veiklą. Atlikėja turi beveik 5 tūkst. draugų ir apie 3 tūkst. gerbėjų, kurie seka jos profilyje viešai prieinamą informaciją. Įdomu tai, kad vadinamajame „draugų sąraše“ yra ir ne vienas tikrą savo anketą užregistravęs pramogų pasaulio atstovas.

Po nuotrauka vienas po kito pasipylė komentarai: vieni kupini užuojautos; antri – pykčio, kad ši moteris nesugebėjo laiku pastebėti aktoriaus problemų ir jam pagelbėti; dar kiti stebėjosi tariama priklausomybe nuo „Facebook“ ir negalėjo suprasti, kaip, praėjus vos kelioms valandoms po kraupios žinios, žmogui gali taip stipriai rūpėti gyvenimas socialiniame tinkle.

Suklastotų anketų – daugėja

Dar anksčiau portalas lrytas.lt rašė apie tai, kad virtualioje erdvėje vis daugėja žinomų žmonių vardais apsimetusių interneto vartotojų. Visuomenei atpažįstami žinomi žmonės susikuria savo profilius, kuriuose pasirašę savo pavardę reguliariai atnaujina informaciją, susijusią su jų darbu, pomėgiais, asmeniniu gyvenimu. Tokiu būdu tinklo vartotojai nuolat keičiasi ir dalijasi mintimis, naujienomis, prisimena asmeniškai svarbias datas ir įvykius.

Tačiau kai kurie socialinio tinklo vartotojai nevengia slapčia pasivogti svetimas nuotraukas ir kalbėti už kitus žmones, teigdami, kad šios anketos – tikros ir atspindinčios nuotraukoje pavaizduoto žmogaus tapatybę.

Tarp populiariausių klastočių – televizijos laidų vedėjai Algimantas Čekuolis ir Arūnas Valinskas, politikai Andrius Kubilius ir Petras Gražulis, aktorė Asta Baukutė, atlikėjai Stanislavas Stavickis-Stano, Goda Alijeva ir Natalija Bunkė, buvusi „pupytė“ Marina Bui, plaukikė Rūta Meilutytė, krepšinininkai Simas Jasaitis, Jonas Valančiūnas, Šarūnas Jasikevičius ir Linas Kleiza.

Kaip kovoti su tokiais apsimetėliais – sunku pasakyti. Ir nors „Facebook“ administratoriai teigia, kad aptikus netikrą anketą, ją galima pašalinti, panašu, kad turint kelias dešimtis klonuotų - tai padaryti nėra taip paprasta, o bandymas demaskuoti apsimetėlius labiau primena kovą su vėjo malūnais.

Kuo žmogus labiau žinomas, kuo prieštaringesnius jausmus kelias visuomenei - tuo didesnė tikimybė, kad jo vardu sukurtų anketų vis daugės. Kita vertus, „Facebook“ tapo ir savotišku būdu reklamuoti tiek save, tiek kitus, todėl bent jau kai kurios „žvaigždės“ neturėtų dėl to pykti, o atvirkščiai - džiaugtis nemokama reklama.

Kuriasi naujos grupės

Iškart po V. Šapranausko mirties socialiniame tinkle „Facebook“ pradėjo kurtis nauji puslapiai, kuriuose žinomo aktoriaus gerbėjai raginami nelikti abejingais ir susivieniję drauge prisiminti gražiausias jo gyvenimo akimirkas.

Bene daugiausiai dėmesio sulaukė puslapis, pavadintas „Vytautui Šapranauskui pagerbti“. Per nepilną parą prie jo prisijungė daugiau nei 30 tūkst. gerbėjų. Dar ketvirtadienį čia puikavosi begalės įvairiausių įrašų, kurie vėliau buvo pašalinti.

Neretai tokius triukus naudoja reklamos specialistai. Jie sukuria teminį puslapį, prie kurio kviečia prisijungti socialinių tinklų vartotojus. Vėliau, kai pagrindinė iniciatyvos idėja po truputį tampa vis mažiau aktuali, jie ištrina visus anksčiau publikuotus įrašus, pakeičia sukurtos grupės pavadinimą, aprašus ir naudojasi puslapiu siekiamos reklamos tikslais.

Pasklidus kalboms, kad puslapis „Vytautui Šapranauskui pagerbti“ taip pat nėra sukurtas kilniam tikslui, jo administratorius penktadienį ryte paviešino įrašą, kuriame skelbiama (kalba netaisyta. – Red.): „Mano galvoje uraganas.. nebe suprantu ką daryti. nusprendžiau, neuždaryti puslapio nors ir ką jūs sakysit. Taigi, nežinau sugrąžinkite visus gerbėjus, aišku dabar galvosit reikia man jūsų like, reikia, bet ne pasipelnymo tikslams. Atsiprašau visų kuriuos įžeidžiau ar kažkam pakenkiau su puslapiu, bet vakar buvo labai didelis stresas, šiandien jau aprimau, tai blaiviai pamasčiau.“

Čia taip pat rašoma, kad dėl didelio krūvio puslapiui reikalingas savanoris administratorius, kuris padėtų valdyti „Facebook“ informacijos srautą. Dabartinis administratorius taip pat pažadėjo, kad V. Šapranausko atminimui skirtas puslapis neturės jokių reklaminių tikslų ir gyvuos ilgai.

Vėliau atsirado ir dar viena sparčiai savo gerbėjų skaičiumi auganti grupė „Šapranausko Atminimui išsaugoti“. „Įsivaizduokite, kad vienas jūsų „like“ – 1 centas. Kiek surinksime „laikų“, tiek centų turėsime ir už juos nupirksime gėlių, kurias perduosim anonimiškai laidotuvių namams“, – rašoma socialiniame tinkle „Facebook“. Tiesa, susidomėjimas ja kol kas yra dešimt kartų mažesnis nei minėtos prieš tai, tačiau kas minutę prie jos prisijungia ko keliasdešimt žmonių.

„Siekiame paremti Šapranausko laidotuves. Jei tai įmanoma“, – viešai rašoma socialinėje paskyroje. Čia talpinamos įvairios, su velionio gyvenimu susijusios, nuotraukos, viešinami kadaise jo pasakyti prasmingi žodžiai, jo kolegų ir bičiulių komentarai. Slogias gedulo nuotaikas bandoma praskaidrinti smagiausiais V. Šapranausko juokeliais, o pats aktorius parodomas iš visų pusių.

Puslapio administratoriai tikisi surinkti daugiau nei 10 tūkst. gerbėjų. „Parodykime žmonėms kiek yra jo gerbėjų ir liūdinčių žmonių“, – rašoma „Facebook“ profilyje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.