Ataskaita: su MH17 katastrofa siejami aukšto rango Rusijos vadai

Jungtinės Karalystės nepriklausomų tyrėjų komanda „Bellingcat“ trečiadienį paskelbė tyrimą, kuriame nagrinėjama keleivinio lėktuvo MH17 katastrofa, per kurią žuvo visi 298 lėktuvu skridę žmonės. Tyrėjų ataskaitoje su lėktuvo numušimu siejami aukšto rango Rusijos karinio dalinio vadai.

Naujausioje ataskaitoje Rusijos kariuomenės vadai susieti su „Malaysia Airlines“ lėktuvo skridusio reisu MH17 numušimu<br>„Reuters“/ „Scanpix“ nuotr.
Naujausioje ataskaitoje Rusijos kariuomenės vadai susieti su „Malaysia Airlines“ lėktuvo skridusio reisu MH17 numušimu<br>„Reuters“/ „Scanpix“ nuotr.
Naujoji ataskaita papildo vis augantį kalną įrodymų, kad Rusija buvo įsivėlusi į šį įvykį.<br>„Reuters“ nuotr.
Naujoji ataskaita papildo vis augantį kalną įrodymų, kad Rusija buvo įsivėlusi į šį įvykį.<br>„Reuters“ nuotr.
MH17 katastrofos metu žuvo visi 298 lėktuvu skridę žmonės.<br>„Reuters“ nuotr.
MH17 katastrofos metu žuvo visi 298 lėktuvu skridę žmonės.<br>„Reuters“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Feb 24, 2016, 10:12 AM, atnaujinta Jun 6, 2017, 7:07 PM

Ankstesnėse ataskaitose Rusijos 53-ioji priešlėktuvinės raketinės gynybos brigada buvo paskelbta kaip labiausiai tikėtina kaltininkė, paleidusi raketą į lėktuvą, teigė Nyderlandų aviacijos atstovai. 

Tačiau naujoji ataskaita papildo vis augantį kalną įrodymų, kad Rusija buvo įsivėlusi į šį įvykį. Tarp įrodymų yra informacija apie Rusijos kariuomenės pareigūnus ir kareivius, kurie, „Bellingcat“ teigimu, žinojo ir galbūt net valdė „žemė–oras“ raketų sistemą „Buk“, kuri, tikima, ir numušė lėktuvą, rašo „Radio Free Europe“.

Gruodį grupė „Bellingcat“ pateikė visą ataskaitą olandų ieškovams, kurie tikino, kad „rimtai ištirs“ grupės teiginį, jog tyrėjai atpažino iki 100 Rusijos kariuomenės narių, kurie galėjo turėti žinių apie lėktuvą numušusios raketų sistemos judėjimą.

Galutinėje ataskaitoje, kuri buvo įkelta į „Bellingcat“ tinklalapį, grupė daugelio kareivių vardus nuslėpė ir nuotraukose paslėpė jų veidus.

Vis dar neigia kaltinimus

Malaysia Airlines“ lėktuvas, skridęs reisu MH17, 2014 metų liepos 17 dieną keliavo iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą. Virš Rytų Ukrainos jis dingo iš radarų.

Lėktuvo nuolaužos ir aukų kūnai buvo rasti labai plačioje teritorijoje, kurioje Rusijos palaikomi separatistai kovojo su Ukrainos vyriausybės pajėgomis.

2015 metų spalį Olandijos saugumo taryba teigė, kad lėktuvą numušė raketų sistemą „žemė–oras“ ir nurodė 320 kvadratinių kilometrų teritoriją, iš kurios raketa buvo paleista. Per įvykį beveik visa teritorija buvo valdoma separatistų.

Saugumo taryba nepareiškė kriminalinių kaltinimų, nes tai buvo keturių tautų Jungtinės tyrimų komandos darbas.

Rusija atkakliai neigė, kad jos palaikomi kovotojai Rytų Ukrainoje buvo atsakingi ar kad raketų sistema buvo jiems suteikta pačios Rusijos. Vienas separatistų vadų iš pradžių tariamai prisiėmė atsakomybę už raketos paleidimą ir Ukrainos lėktuvo numušimą, tačiau šie teiginiai vėliau buvo ištrinti socialiniuose tinkluose.

Rusijos pareigūnai taip pat pateikė daugybę alternatyvių teorijų, įskaitant, kad „Malaysia Airlines“ lėktuvą numušė raketa, paleista iš Ukrainos naikintuvo.

Užfiksuoti prie Ukrainos

„Bellingcat“ anksčiau surašė informaciją, kuri pasak grupės, įrodė, kad raketų sistema, numušusi lėktuvą birželio 23 ir 25 dienomis, buvo atvežta prie sienos su Ukraina, netoli Luhansko miesto. Grupė teigė, kad raketa buvo paleista į lėktuvą iš vietovės netoli Ukrainos Snižnės miesto Donecko srityje.

Grupės teigimu, konvojus, atvežęs raketų sistemą, buvo daugiausia sudarytas iš antrojo bataliono transporto priemonių ir 53-iosios antiaviacinės raketų brigados, kurie buvo atvežti netoli Kursko miesto. Naujojoje ataskaitoje atskleidžiamos detalės, kaip batalionas gavo nurodymus dėl savo veiksmų.

„Nėra jokių tiesioginių įrodymų, kad 53-iosios priešlėktuvinės raketinės gynybos brigados kariai ir pareigūnai buvo raketų sistemos „Buk“ įgulos nariai 2014 metų liepos 17 dieną“, – rašoma raporte, tačiau papildoma, kad Rusijos įgula galėjo kartu su raketų sistema kirsti Ukrainos sieną.

„Bellingcat“ teigė, kad jei „raketų sistemos „Buk“ įgula buvo sudaryta iš Rusijos karių ir pareigūnų, jie greičiausiai buvo atrinkti žmogaus, žinomo tik kaip Dmitrijus T., kuris, „labai tikėtina“, buvo bataliono, arba 53-iosios brigados vadas pulkininkas Sergejus Mučkajevas.

Separatistams perduoti – per brangu

 “Bellingcat“ ekspertai taip pat nagrinėjo teoriją, kad Rusijos karinės pajėgos perdavė raketų sistemas „Buk-M1“ separatistams Rytų Ukrainoje.

„Šis scenarijus vis dėlto atrodo netikėtinas. Labiausiai todėl, kad „Buk“ raketų paleidimo sistema yra labai sofistikuotas ir brangus ginklas. Mažai tikėtina, kad Rusija jį atiduotų separatistams be atitinkamo parengimo“, – rašoma ataskaitoje.

„Bellingcat“ savo ataskaitoje mini 53-iąją priešlėktuvinės raketinės gynybos brigadą valdantį 20-osios armijos oro gynybos vadą Aleksejų Zolotovą, kuris vadovavo S.Mučkajevui.

S.Mučkajevas priėmė operacinius sprendimus dėl to, kas atliks užduotį, tačiau įsakymas pervežti „Buk“ konvojų per sieną turėjo būti duotas iš aukštesnių Rusijos karinės hierarchijos sluoksnių. O galbūt ir Kremliaus ar net paties prezidento Vladimiro Putino.

„Bellingcat“ teigimu, jei jų išvada, kad MH17 buvo numuštas iš komplekso „Buk“ paleista raketa, yra teisingas, Rusijos gynybos ministerijai kartu su Donecko ir Luhansko „liaudies respublikų“ vadais „tenka atsakomybė už MH17 tragediją“.

Rytų Ukrainoje „Buk“ raketinės sistemos buvo pastebėtos tą dieną, kai buvo numuštas lėktuvas. O agentūros AP žurnalistai teigė, kad prie jų sukiojosi kariškiai, kurie „kalbėjo rusiškai su maskvietišku ir kitokių Rusijos regionų akcentu“.

Be to, Ukrainos žvalgyba sugebėjo perimti pokalbius, kuriuose separatistų vadai lėktuvo numušimo dieną kalbasi apie raketos paleidimą, svarsto, kad jų numuštas lėktuvas buvo karinis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.